En U-plog fra Tellefsdal blir demonstrert. Her montert på en Hitachi ZW180. Effektiv rydding av større plasser.

Prototypeplogen D70 på en Scania G480 8x4 under testkjøring på flystripa på Trysil.

Tellefsdal solgte 700 ploger og 700 plogfester i 2012. De merker noe til økt konkurranse fra østeuropeiske produkter, men fortsatt er det de skandinaviske merkene som dominerer.

Noen av arrangørene hos Norsk Scania viker godt til siden da Tellefsdal demonstrerer plogutstyret på Trysil Flyplass.

Vi kommer fra et snøhøl.

Dette er åpningen på innlegget fra salgsleder Rune Dalen i Tellefsdal AS, under Scanias Winter på Trysil.

For det er flere som har undret seg over at en av skandinavias ledende produsenter innen snøryggingsutstyr, dukket opp på Sørlandet for over 75 år siden.

Men dette er en snøhøl og i de siste årene har utfordringene med snøen vært økende på Sørlandet.

Som følge av dette har Tellefsdal har lenge vært spesialister på snøryddingsutstyr.

Russland øker

Hjørnesteinsbedriften fra Fiane i Gjerstad kommune har sitt hovedmarked i Skandinavia, men opplever en økende eksport til blant andre Russland, hvor det er blitt økende fokus på kvalitet.

Omsetningen havnet i 2012 på 87 millioner kroner.

Ny produksjonslinje

De 65 ansatte merker nå effektiviteten av deres nye produksjonslinje for lakk- og overflatebehandling i tillegg til en ny montasjelinje.

Arbeidet hos Tellefsdal kan beskrives som en blanding mellom produksjon av- pg påbygging av utstyr.

Av vintervedlikholdsutstyr går det mye i plogfester til traktor og lastebil. I tillegg til bedriftens populære V-ploger.

Kombinertplogen K70, for lastebil, er utviklet sammen med statens vegvesen og hatt stor suksess.

- En av de største utfordringene i denne bransjen er plogfestene til traktormarkedet, her finnes ingen norm og mange produsentene har sitt eget system, forklarer han.

Tellefsdal produserer 700 slike fester i året, av forkskjellige typer.

Bruk det riktig

Høvelskjær har en økende popularitet.

- Tellefsdals høvelskjær er et svært godt verktøy, men det må brukes riktig, forklarer Dalen.

For eksempel kan man ikke vente like lenge med å kjøre ut med dette utstyret, som man kan med en veihøvel.

Tellefsdal kurser kundene i bruk av utstyret.

Viktigheten av at kunden er fornøyd, er viktig for oss, mener han.

Han oversetter til litt mer direkte ordlyd;

Penger i kassa hos kunden er penger i kassa vår.

Han er fornøyd med bedriftens kultur og mener at Tellefsdal får det til og legger til at de som aldri går på trynet, får aldri til noe nytt.

Søta bror

Nå har også Fiane-bedriften etablert seg hos søta bror med en landsdekkende satsing.

Deres datterselskap i Sverige nådde en omsetning på 15 millioner i 2012 og har foreløpig 4 ansatte.

Videreføringen av Tellefsdals K70 er denne, D70 med utkast på en side og optimalisert utkastvinkel. Produktet er tatt frem etter ønske fra flere av kundene, forklarer Rune Dalen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!