Produktspesialist i Orlaco, Dick de Graaf, forklarer at vi må smøre oss med tålmodighet. F1-kameraet kommer ikke på markedet før om et år.

Også en nyhet. Skjermen i dashbordet på din Scania kan nå veksle mellom ryggekamera og navigasjon. Navigasjonen er koblet opp med teleatlas.

En av verdens ledende produsenter innen kameraovervåking, Orlaco, kommer nå med løsningen på rengjøringsproblematikken av kameraene på biler og anleggsmaskiner.

Formel 1-kamera

Med teknologi fra Formel1-sirkuset har selve kameralinsa en rulle i glass rundt seg.

Når det blir møkkete eller vått, kan det snurres for å få en ny ren flate ut foran linsa.

Den skitne delen blir så vasket i bakkant.

F1 til bransjen

Teknologien er godt synlig om man ser på Formel 1-løp og produsenten viser overføring fra en av selve bilene.

Til stadighet kan det skimtes at skjermen foran linsen roterer, ofte like etter en flue har blitt smadret mot kamera.

For tungtransport, varetransport og anleggsmaskiner er det kanskje mer fuktighet, salt og møkk som er problemet.

Dødvinkel

Orlaco sine systemer skal kunne fjerne alle dødsoner helt.

Produktekspert i Orlaco, Dick de Graaf, forklarte AnleggsMagasinet om formel teknologi, radar og integrert navi, under Scanias vinterarrangement på Trysil.

- Norge er et av de store markedene når det gjelder dødvinkelkameraer, forklarer han.

Radar

De har også utviklet radarkamera med varsling, det vil si at det er radarovervåking, i tillegg til kameraovervåking, av blindsonen rundt bilen eller maskinen.

Orlaco er hovedleverandør av kameraer til Caterpillar, Hitachi, DAF, Scania og en stor del av kranmarkedet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!