Hitachi har nylig lansert deres største tiptruck, EH5000 AC-3.

Med en høyde på 7,4 meter og lengde på 15,5 meter, er det kanskje greit at den har forkjørsrett inne på gruveområdene.

Vektfordelingen ulastet er 48% foran og 52% bak. Lastet endrer det seg til 33% foran og 67% bak.

Hitachi EH5000 AC-3 i tall:

Forbrenningsmotor: Cummins 60 liters 16-sylindret 2850 hk (Tier 2)

Elektromotor: 2x Hitachi AC-Drive System 920kW (1234 hk)

Nyttelast: 296 tonn

Totalvekt: 500 tonn

Høyde: 7,4 meter

Bredde: 8,7 meter (9,6 med speilhus)

Lengde: 15,5 meter

Tipphøyde: 14,5 meter

Den tar 296 tonn nyttelast og har en totalvekt på 500 tonn.

Hitachi EH5000 AC-3 er den nyeste og største tipptrucken fra den japanske maskinprodusenten.

Tipptrucken som selv veier i underkant av 300 tonn, er nyeste tilskudd til Hitachis modeller av tipptrucker, den er stappfull av ny teknologi.

Avansert

I følge produsenten er tipptrucken en av de mest teknologisk avanserte på markedet, med blant annet selskapets AC Drive System. Et system som er designet og bygget av Hitachi, og har funksjoner som slipcontrol , som er det samme som antispinn, og slide control som er tilsvarende ABS.

2850 hestekrefter

Driften er dieselelektrisk hvor selve kraften kommer fra en 16-sylindret Cummins-motor med et slagvolum på 60 liter.

Den gir 2850 hestekrefter som gir en kraft på imponerende 10.628 Newtonmeter.

To elektriske motorer

To elektriske hjulmotorer med 920 kiloWatt (1234 hestekrefter) hver seg, driver det oransje beistet. Det må den ha om den skal klare å dra av gårde med 300 tonn på ryggen.

Lokomotiv

Det samme systemet, Hitachi AC-Drive, blir også levert til lokomotiver rundt om i verden, opplyser Hitachi.

Automatisert

Bremsene er også elektriske og har en kraft på 625 kW, eller 837,5 hk, hver seg. De teller seks i antall.

Rett før tipptrucken stoppes helt, aktiveres parkeringsbremsen automatisk, som gjør det lettere for føreren.

Automatisk cruisecontrol med fartsbegrenser er også med på utstyrslista. Det samme er automatisk retarder som holder hastigheten nede i nedoverbakkene.

Stor dieselhybrid

For å illustrere at dette er en stor deiselhybrid kan det nevnes noen store fakta:

Hjulene har dimensjonen 53/80R63

Den har 36 tommers felger

Dieseltanken tar 2900 liter

Hydraulikksystemet tar 950 liter

Kjølesystemet til motoren tar 725 liter

I tillegg må det selvsagt nevnes at den har fire elektriske horn, i alt fire nødstiger og sist, men ikke minst; spylevesketanken tar hele 20 liter.

Paret opp med Hitachis største gravemaskin, EX8000-6 med 40 kubikkmeters skuffe, tar det den store maskinen 4 vendinger å laste opp en EH5000.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!