Arocs 4151 8x4/4 med 510 hestekrefter og 41 tonns totalvekt. Motoren er på 12,8 liter og 2500 Newtonmeter.

Mercedes-Benz har allerede solgt 15.000 enheter av deres nye Actros, til våren kommer Arocs til å hjelpe til på statistikken også.

Hytta er fullgalvanisert og hjørnene på støtfangeren er av stål og er utskiftbare.

Olav-Kåre Thingwall, informasjonssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge, har store forventinger for Arocs i Norge.

Arocs tippbil med Classic Space hytte.

Big Space Cab, mye likt Actros, men mer anleggsvennlig.

Actros og Antos er allerede på plass. Arocs, Mercedes-Benz sin nye anleggsbil, er på plass, eller det vil si, til sommeren.

Høye forventninger

I en mengde forskjellig utførelser med chassier til forksjellige behov, vil Mercedes-Benz fortsette sitt gode driv fremover. Det blir rapportert om en betydelig økning i salget i 2012 og Arocs gjør nok at forventningene blir skrudd opp ytterligere for 2013, selv om vi må vente til sommeren før vi kan se noen biler på veien.

Det er tydelig at Mercedes-Benz tar dette segmentet alvorlig, her har de utviklet en helt egen bil med egne løsninger. Bileiere og sjåfører har blitt hørt på og det har ført til at produktets spesialisering har blitt økt. I følge Stefan Buchner, sjefen for Mercedes-Benz Trucks, er kundene i dette segmentet svært proffe og forklarer det med å si;

One size fits all, is a thing of the past.

Han legger heller ikke skjul på at anleggssegmentet er svært viktig for Daimler-folkene, som eksempel har anleggsbilen syv tilgjengelige hytter i totalt 14 varianter.

Hydrostatisk drift

Hydrostatisk drift på framakselen er også nytt for anleggsbiler med stjerne i grillen. Dette kan velges til fordel for mekanisk drift for å spare vekt, 500 kg, og drivstoff.

Bakkeklaring

Arocs har fått 11,5 centimeter høyere bakkeklaring enn en sammenlignbar Actros. Den terrenggående tippbilen og betongbilen er ytterligere 4,5 centimeter høyere.

Påbyggervennlig

Rammen har et mønster av 50 millimeters hull for å gjøre jobben lettere for påbyggere.

For de fireakslede bilene har Mercedes-Benz innført elektro-hydraulisk tvillingservo, noe som skal være første gang i et kommersielt kjøretøy.

Euro 6-motorer

Motorene er sekssylindrede rekkemotorer fra 7,7 til 15,61 liter og de kan bestilles i 16 forskjellige effektklasser, fra 238 til 625 hestekrefter. Dreiemomentet starter på 1000 og går opp til 3000 Newtonmeter. Det er nå ni måneder til Euro 6 innføres, Arocs er godt forberedet siden alle motorene er godkjente for Euro 6, som trer i kraft 1. januar 2014.

Den automatiske gearkassa Powershift 3, er standard på alle modellene.

Ny motor

Den største motoren er også tilgjengelig på Arocs, rekkesekseren, OM 473, på 15,61 liter får et effektuttak opp til 625 hestekrefter og 3000 Newtonmeter. Motoren leverer allerede 2500 Newtonmeter på litt over tomgang.

De tre variantene på 15,6 literen er 517 hk med 2600 Nm, 578 hk med 2800 Nm og 625 hk med 3000 Nm.

To produktserier

For å gjøre det enkelt for kundene har Mercedes innført to produktserier med ferdige basisspesifikasjoner.

Loader

Er et konsept som satser på å få så lav egenvekt som mulig. Lette 4x2-versjoner. 4-akslede chassis for betongblandere stiller med en egenvekt på 9,2 tonn, som gjør det mulig å laste 8 kubikkmeter betong med den rette blanderen.

Grounder

Grounder er et annet konsept som er bygget for stabilitet og er mer robust. Den skal takle de hardeste anleggsoppgavene.

Kommer på Bauma

Den offisielle premieren til Arocs er lagt til Bauma-messa i München i april.

Arocs anleggssemi med Big Space Cab. Forakselen på Arocs er rett, som gir bedre bakkeklaring. Arocs har også samme sikkerhetsutstyr som Actros.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!