Lars Aksnes, direktør i styringsstaben i Statens vegvesen.

Styreleder i MEF Arnstein Repstad åpnet Anleggsdagene med å ønske de mer enn 750 deltakerne velkommen.

- Anleggsdagene befester nok en gang sin posisjon som anleggsbransjens viktigste møteplass, sa Repstad i sin åpningstale.

Store forventninger

MEF har store forventninger til NTP 2014 - 2023.

Det er i følge Repstad og MEF varslet store økonomiske løft i kommende NTP-periode.

Opp 45 %

Rammene skal økes med opptil 45 prosent, noe som MEF mener er at absolutt minimum.

- Norge er i en særstilling i Europa, vi har kapital til å bygge infrastruktur, sier Repstad.

Han fortsetter med å si at de dårlige tidene i Europa førte blant annet til at utenlandske entreprenører strømmet til Norge i 2012.

Like vilkår

MEF ønsker konkurransen fra utenlandske selskapene velkommen, men er de er opptatt av de norske entreprenørene har like konkurransevilkår som de utenlandske.

Tidskrevende statlig prosess

Lars Aksnes, stedfortredende veidirektør i Statens vegvesen, hadde innlegg om planlegging og gjennomføringsevne av veiprosjekter.

Alle statlige prosjekter over 750 millioner skal ha en konseptvalgutredning (KVU), for å vurdere om det er et prosjekt å satse videre på.

Fra KVU til oppstart av prosjektet tar det 8 til 10 år.

Noe som Statens vegvesen er alt for lang tid og mener det må komme en bedre samordning mellom de forskjellige statlige etatene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!