Sturla Nyutstumo skulle bare jobbe et halvt år her i påvente av noe annet. Nå har han vært på Vassfjell Pukkverk i 25 år og 30 år i bransjen, noe han forklarer med at han har det så bra.

En av de nyere maskinene på verket er denne Cat 972K med Inge Stene bak spakene.

Franzefoss overtok Vassfjel pukkverk i 1982, men det var drift her siden 1970. I fjor ble det slått ny rekord i masseuttak.

En liten kjøretur østover fra Trondheim bringer oss til Sjøla hvor vi finner Franzefoss sitt pukkverk, eller Vassfjell Pukkverk som det heter på skiltene. Her jobber det mellom ti og femten mann som produserer et bredt spekter av masser og det er det største masseuttaket i Trondheimsregionen. Vi setter oss ned med anleggssjef, Sturla Nyutstumo, som forteller om en stor innsats for å oppnå massebalanse og om fjorårets rekord.

Mange faste mottakere

Ut fra bruddet på Sjøla leveres også masser til asfaltverket til Veidekke som ligger på samme området. Bruddet består mest av bergarten Gabbro og grønnstein og er ansett for å ha høy kvalitet, noe som gjør at den brukes til veibygging, betong, asfalt og isolasjon. En annen kjent mottaker er Rocwool fabrikken i Trondheim. Alt som tas ut leveres til små og store prosjekter i nærmiljøet.

Ny rekord

Et stort prosjekt nå er E6-utbyggingen med to tunneler som i perioden 2012 til 2013 vil trenge over 450.000 tonn masser. Et V.A-prosjekt fra Meløs til Trondheim vil også være en del av kundegrunnlaget fremover.

- Vi leverte totalt 805.000 tonn i 2012, det ble ny rekord for oss, forklarer han.

Massebalanse

Firmaet ønsker å være samfunnets beste valg og det jobbes mye med å opptre bra og riktig får vi vite.

Et løpende prosjekt med å finne frem til full massebalanse er i gang og det meste gjøres i egenregi siden det er høy kompetanse i firmaet.

Hva med finstoffet?

For å oppnå full massebalanse er den vanligste utfordringen hva man skal gjøre med finstoffet på 0-4 som man ikke blir kvitt. Her har Sturla og gjengen funnet en løsning hvor det tas inn kompost, torv og slam fra det lokale renholdsverket. Dette blandes med finstoffer i en prosess som gjør avfallstoffet om til matjord.

På grunn av det høye kalkinnholdet i finstoffene, fjernes all vond lukt i denne prosessen.

Den ferdige jorda skal blant annet leveres til E6-prosjektet som vil trenge 13.000 kubikkmeter.

Miljøet

De har til en hver tid en lærling inne, nå har de en anleggsmekaniker som etter sin lærlingperiode vil bli ansatt på verket.

- Det er et godt miljø her og det virker som om folk blir værende her, jeg er jo et eksempel på det, smiler Sturla.

Midletridig ble 25 år

For Sturla skulle etter planen bare innom pukkverket i seks måneder før han dro videre, men slik ble det ikke. Nå har han 25 års erfaring her og 30 år totalt i bransjen.

Som anleggssjef blir det mye møter og en del kontorjobb, men han kan også kjøre verket og arbeide ute når det trengs.

Retrokjærlighet

På verket er man ekstra glad i de gamle maskinene. Og det kan virke som om den generelle oppfatningen her er at gammelt materiell som fortsatt kan brukes, bør brukes. Et eksempel på retrokjærligheten er deres Volvo BM 565 fra 1983. Den skal få en reparasjon på styringen og kanskje et malingsstrøk, så skal den ut å kjøre igjen.

Sturla Nyutstumo foran deres grommaskin i 1988, en Cat 992c.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!