Kurt Børge Tillerbakk har rukket å sette 800 timer på den nye maskinen siden mai 2012.

Håvard Haugen er innleid sjåfør på tiptrucken og dette er ikke første gangen han brukes på Vassfjellet. Egentlig arbeider hos Veidekke, men trives godt også her.

Det er en god maskin mener Kurt og maksimal kapasitet er økt fra 45 lass til 96 lass på gode dager.

Cat 390D erstattet forgjengeren 385C i 2011. Både grave og løftekapasiteten er økt. Operativ tørvekt er på 90,4 tonn med vanlig oppsett.

Vi befinner oss like utenfor Trondheim i bruddet til Franzefoss på Vassfjellet. På området går det en del en del innleide maskiner. Den ene faste har til gjengjeld stor kapasitet.

I det vi følger en pickup opp den bratte bakken opp til bruddet åpenbarer et stort krater seg og vi får umiddelbart øye på en Cat 390D. Kurt Børge Tillerbakk og Håvard Haugen kommer ut og gjør seg klare for dagens andre innsats, den etter lunsj. De jobberi tospann, Kurt med sin 90-tonner og Håvard bak spakene på verkets Perlini DP 705 tiptruck.

Økt kapasitet

Maskinfører Kurt forteller om en stor forskjell fra den gamle maskinen, en Hitachi EX600 fra 2001, til den nye. Og det er klart at når man skifter ut fra gammel til ny og øker i vekt, vil man også se klare forbedringer på kapasiteten.

- Fra å bruke 12 skuffer på å fylle tiptrucken, bruker jeg nå fem og daglig kan jeg klare på det beste 95 lass mot 45 med den gamle maskinen, forklarer Kurt.

Bare en kaffekopp

Etter å ha startet opp som hjullasterfører i 1996 har han alltid jobbet med anleggsmaskiner. Det er her han trives og på Vassfjellet har han vært de siste tre årene. Måten han fikk jobben på, er også litt artig.

- Jeg var bare innom for å ta en kaffe egentlig, men jeg spurte for moroskyld om de hadde noe å gjøre til meg. Dagen etterpå ringte de og siden har jeg vært her, forklarer han.

Kurt lukker igjen døra til Cat-hytta og starter opp den 18 liter store motoren som sitter noen meter bak han. Lyden er dyp, men dempet. Arbeidet starter opp og den hvite tiptrucken rygger inntil og får den første skuffa på seks kubikk, uten en lyd. Planet er nemlig foret med gummi, slik at alt foregår bemerkelsesverdig rolig. Den femte skuffa blir slengt på og Kurt varsler med det ekstramonterte kompressorhornet at han skal kjøre.

Vassfjellet

I bruddet på Vassfjellet bruker Franzefoss to mobile knuseverk på 50 prosent av massene, de har to grovknusere og to finknusere til denne jobben i tillegg til det faste anlegget med egen sjakt gjennom fjellet. Seks hjullastere står for lessingen og av disse er den nyeste en Cat 972K. Pukkverket er også i besittelse av noen gamle travere som har fungert bra og fortsatt gjør jobben. Tre Volvo 150 fra 1994 til 1996 med opptil 230.000 timer på telleren, er nemlig blant favorittene til flere av maskinførerne på verket.

Kurt Børge Tillerbakk har rukket å sette 800 timer på den nye maskinen siden mai 2012.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!