Av de lettere maskinene er det Kubota som dominerer. I følge Pilot Utleie har de vært suverene på kvalitet og får skryt for god komfort til å være så små maskiner.

Avdelingsleder, Jon Åge Haug, hos Pilot Utleie, får gode tilbakemeldinger på deres Hyundai-maskiner. Særlig hydraulikken har fått tommelen opp på flere av maskinene bak han.

Trond Thysnes er ansvarlig for stillas, noe Pilot er store på. I alt holder han styr på 170.000 kvadratmeter stillas og 60 montører. I tillegg holder han styr på 6000 kvadratmeter med tak/telt, blant annet til å sette opp over byggeplasser.

For Fosen verft har Pilot Utleie satt opp dette taket på hele 4500 kvadratmeter over et skip under bygging.

Jon Anders Klungervik er avdelingsleder på lift og styrer liftparken på over 280 enheter. Det at kun 10% av liftene er å finne på tomta tyder på riktig prisnivå, mener han.

Daglig leder i Pilot Utleie ønsker å være lageret til kunden, hvor maskinparken til utleiesenteret blir entreprenørens maskinpark.

- Da blir også maskinimportørens maskiner en del av kundens maskinpark, siden vi skaffer det kunden ønsker, forklarer han.

På Heggstadmoen, på Heimdal utenfor Trondheim ligger Pilot Utleie. I 2001 startet Ketil Hagen, Trond Thysnes og Jon Anders Klungervik opp utleiebedriften som nå også har etablert seg i Tromsø og Oslo.

Ser for seg økning

Daglig leder og eier Ketil Hagen og avdelingsleder Jon Åge Haug byr på kaffe i pauserommet og vi tar en prat om utleiebransjen, maskinene og folkene.

På tross av en liten nedgang i 2009 og 2010, ser 2012 bra ut. 80 anleggsmaskiner, 280 lifter og 170.000 kvadratmeter med stillas er ikke småtteri, men det er ønskelig med vekst.

Særlig ser de for seg å vokse på større anleggsmaskiner.

Englands 90 prosent

Ketil ser på England som et eksempel på potensial hvor entreprenørene eier mindre og leiemarkedet utgjør 90 prosent av maskinparken. Og selv om markedet er litt spesielt i Norge med entusiastiske maskinførere og større krav til maskinene, ønsker Pilot å levere de rette maskinene til de rette jobbene.

Ferdig levert

På den måten ser de for seg mindre tilfeller av maskiner som står rolig hos entreprenører fordi det ikke er jobb til hele maskinparken til en hver tid.

- Det vi ønsker er å levere den rette maskinen klar til bruk, med transport og rigging, forklarer Jon Åge.

Flere maskiner

Pilot hadde egen transportavdeling, men solgte denne ut i 2010. Nå ser de at dette er en bedre løsning og særlig siden transport generelt er greit å kjøpe i Trondheims-regionen. Ketil ser for seg at fremtiden kan bli mer leie for entreprenører, men da må også markedet legges til rette for det.

- Vi må ha flere maskiner og prisene må bli riktig i forhold til volumet, forklarer han.

Mindre maskiner

Han mener fordelene er flere for entreprenørene, ikke minst at brukerne kan ha relativt nytt og riktig utstyr.

Men samtidig som han vil at Pilots maskinpark skal økes, mener han at det totale antallet maskiner der ute må ned.

Det må det gjøre om ressursene skal utnyttes bedre, med mindre stillstand. Altså færre, men mer travle maskiner.

Leie, ikke leasing

- Mange sammenligner enda leasingpris og leiepris, noe som ikke er riktig, mener Ketil.

Han poengterer at det ved leie er langt lettere å levere tilbake maskinene og at det blir lettere å gjøre jobben entreprenørene er gode på.

Ved å ta på seg risikoen med å sitte med maskinparken ser han for seg at entreprenørene kan bruke tiden på å pleie kunder og ansatte i stedet for maskinene.

Leveringstiden

Den største utfordringen er stadig leveringstiden på større maskiner. Og Ketil er helt klar i sin tale da han forklarer hvor viktig dette poenget er.

- Det hjelper ikke med gode maskiner om ikke importøren leverer, forklarer han.

Noe av Pilot Utleies stillas på lager. Men dette utgjør en svært liten del av den totale stillaskapasiteten på 170.000 kvadratmeter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!