Den siste av de 52 riggmodulene kom på plass tidlig i januar. Nå starter arbeidet med å innrede kontorer til flere titalls vegvesenfolk. I midten av februar er riggen innflyttingsklar. Statens vegvesen håper på sammenhengende utbygging av hele strekningen Ringebu-Otta, og da vil riggen bli stående i 8-10 år.

Utformet for E6-prosjektet

Riggen i Ringebu er utformet spesielt for E6-prosjektet. Den skal romme ca. 60 kontorplasser, kjøkken, kantine, møterom og et besøkssenter. Vegg i vegg med kontorriggen er det satt opp en overnattingsrigg med fem sengeplasser.

Riggmodulene er produsert i Latvia. De ble skipet til Drammen havn og fraktet derfra på trailere til Ringebu.

- Monteringa av riggen har gått helt etter planen. De første modulene ble levert fredag 4. januar, mandag 7. januar ble den siste modulen heist på plass, sier teknisk byggeleder Kjetil Joten i Statens vegvesen. Joten forteller at det blir en hektisk periode fra nå og fram til riggen skal være innflyttingsklar i midten av februar.

- Alt av el-, tele- og datautstyr skal installeres, og inventaret skal monteres og komme på plass i løpet av en drøy måned, sier han.

Forventningsfull prosjektleder

Prosjektleder for E6-utbygginga i Gudbrandsdalen, Øyvind Moshagen, gleder seg til riggkontorene begynner å fylles opp.

- Nå kjenner vi virkelig på at E6-utbygginga nærmer seg. I tillegg til at riggen er på plass, har vi nettopp gjennomført en svært vellykket rekruttering av 12 nye personer. Alle stillingene er besatt med rett kompetanse og motiverte medarbeidere. Svært mange av dem er bosatt i Gudbrandsdalen, sier Moshagen. 

I februar flytter Statens vegvesen inn på Ringebu. I mars blir det aller første spadestikket for ny E6 tatt. Da starter bygginga av anleggsveier inn til det som skal bli Teigkampentunnelen i Nord-Fron.

Nærmere sommeren tar den virkelige utbygginga til, nemlig bygginga av ny E6 mellom Frya og Vinstra. Til sommeren lyser Vegvesenet ut den andre store E6-entreprisen i Gudbrandsdalen - bygginga av Vinstra-Sjoa. Her blir det byggestart seint på året i år.

Forberedelser før montering av riggmodulene Modulene ble heist på plass. © Foto: Kjetil Joten, Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!