Volvoen blir beskrevet som veldig snerten å kjøre, særlig komfortabelt blir det med I-Shift forklarer Per Fallang bak rattet. Han og Ulrich Moe nøt godt av den varme hytta mellom slagene.

Per Fallang holder orden i de forskjellige rommene, her ser vi to av slangerullene.

Nurket er fremme ved neste kum. Per fyrer løs med varmt vann nede i kummen.

Teknikkskap til venstre og utstyrskap med luftuttak til høyre. Nurket har det meste.

Gradestokken viser minus 12, men det føles mye kaldere på grunn av rå luft som driver opp fra Glomma. Det er tidlig en desembermorgen og Per Fallang og Ulrich Moe er sendt ut til Sellebakk utenfor Fredrikstad i sin Volvo FL 240 med I-Sync med helt nytt påbygg fra Rolba. De skal rengjøre kummene i et nylagt VA-anlegg for en kunde før kan overleveres kommunen.

Multifunksjonell

Det svenske påbygget består av to høytrykkspumper, en heater og en sugekompressor. I tillegg finnes en hydraulisk sugekompressor i tanken som kan gå samtidig med at bilen suger, dermed blir den også til en stor lensepumpe med 60 meters sugeslange. Påbygget er pent oppført i rustfritt stål med flere oppbevaringsrom, noen av dem med innlagt varme for å holde arbeidstøy og verktøy tørt og varmt.

- Bilen har allerede fått navnet "Nurket" og det skal være den første leverte av denne typen i Norge, forklarer Bjørn Fallang, daglig leder i Østfold Høytrykk.

Frostrøyk

Ulrich sikter ned mot vannledningen og kranen i den mørke kummen, Per setter på trykket og varmt vann freser ut under høyt trykk nede i kummen. Vanndampen går raskt over til å være frostrøyk der den står opp av kummen. Kummen blir kjapt blank og ren innvendig og så er det bare å rulle inn slangen og flytte seg til neste kum.

Det hele er gjort på noen få minutter og de to anleggsarbeiderne hopper inn i den varme hytta før Nurket glir rolig videre nedover i kuldetåka.

60 grader

Temperaturen på vannet kan variere noe rundt den innstilte temperaturen, men med kapasitet på 200 bar, 60 grader og 30 liter i minuttet kan denne kompakte kombibilen løse mange oppgaver.

Dette verktøyet, også kalt en city-kombi, skal være den første typen av sitt slag i Norge. Det at den både kan spyle og suge gjør at det allerede er bra med jobber for bilen.

Alle vil ha Nurket

Vedlikeholdsansvarlig for bedriften, Willy Arntsen har også stor tro på bilen. Særlig populær er dens evne til å produsere eget varmtvann, noe som gjør den aktuell for forskjellige tine- og vaskeoppdrag også på bikkjekalde desemberdager som denne.

- Så fort kulda setter inn, vil alle ha Nurket, forklarer Willy.

Willy har over 30 års erfaring i bransjen og har gjort det meste. Nå holder han orden på bilparken bestående av 29 produserende enheter og alt utstyret som følger med. Men bransjeerfaringen har også gjort at han vet hvordan man skal bygge opp en bil etter egne ønsker, noe han gjør ved siden av alt det andre arbeidet.

Problemløserne

De kaller seg for problemløsere og egenprodusert utstyr er et godt eksempel på det. Litt av målet har også vært å hjelpe industrien med forskjellige oppgaver og daglig leder Bjørn Fallang synes selv de har kommet langt siden firmaet ble startet i 2002.

- Vi har flere store faste kunder i industrien på Østlandet. Har de noen utfordringer sier de bare "Ring Høytrykken, de tar det!", forklarer Bjørn Fallang.

Kombibilen ble levert i juni og den har kjapt funnet sin nisje i markedet. Folk ringer stadig for å spørre om den er ledig. Trumfkortet er heateren som klarer å varme vann fra 10 grader til 55 grader i en mengde på 30 liter i minuttet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!