Prosjektleder Arve Krogseth og maskinsjef Roar Aaserud har en utfordrende jobb med å bygge ny motorvei og jernbane i Hedmark.

Egil Bråthen (gul hjelm) tar en gjennomgang av maskinen slik at maskinførerne får en grunnleggende opplæring på maskinen.

Hæhre Entreprenørs maskinførere som har fått eller skal få ny Cat-maskin. Nede fra venstre Kjell Håvard Stubb, Linus Holmqvist, Trond van Hooft, Tor Erik Ørbæk og på beltet Helge Olsen og Jørn E. Pedersen.

Fra en spesialbygd lekter graves det opp bløte Mjøs-masser som skal erstattes med stein for bygging av ny jernbanetrasé.

Fra midten av juni og frem til begynnelsen av november har Hæhre Entreprenør tatt ut en halv million kubikk fjell i Hedmark. Og det i et område med Mjøsa på ene siden og trafikken på dagens E6 kjørende like ved på andre siden, og i midten passerer Dovrebanen med jevne mellomrom.

Bygger FP3

Hæhre Entreprenør vant anbudet om den største entreprisen i forbindelse med utbyggingen av Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen. Prosjektet er delt inn i tre hovedentrepriser, Minnesund-Brøhaug - FP1, Brøhaug-Strandlykkja - FP2 og Strandlykkja-Kleverud/Labbdalen - FP3, hvor sistnevnte er den Hæhre Entreprenør har. Selskapet sikret seg i begynnelsen av mai 2012 kontrakten om å bygge vei og bane for 1,8 milliarder kroner eks. mva.

Les mer om fellesprosjektet her

De skal bygge 9,6 kilometer firefelts E6, en veitunnel med to tunnelløp med en lengde på 650 meter. Et toplanskryss på Espa (Hestneskrysset) og et toplanskryss på Strandlykkja. Begge kryssene skal ha akselerasjonsfelt og felt hvor de som skal svinge av E6 kan senke hastigheten. Av dobbeltsporet jernbane skal de bygge 4,75 kilometer. Hæhre skal også bygge 11,4 kilometer med lokalvei, 4,4 kilometer Mjøstråkk og to rasteplasser tilknyttet E6.

Store masser

Der tunnel erstatter eksisterende vei ved Espa, skal entreprenøren gjøre om området der E6 går i dag til ett område som står i samsvar med det øvrige terrenget i området. Kontrakten blir dominert av sprengningsarbeider og masseforflytting, og i tillegg skal de grave opp flere hundre tusen kubbikk med bløte masser fra Mjøsbunnen. Disse massene skal deponeres på land, men før det kan gjøres må deponiet bygges ferdig. Til denne jobben tas det ut 160.000 m3 fast fjell og det bygges en høy voll, alt dette for at massene skal ligge i ro mens de tørker ut.

Cat-leveranse

Hele prosjektet krever mye folk og mange maskiner, og flere av de 25 Cat-maskinene Hæhre skrev kjøpekontrakt på under årets Vei og Anlegg er levert til prosjektet. Handelen ble naturligvis et samtaleemne på messa og i hele høst er maskiner klargjort og levert ut fra Pon Equipment. Kontrakten omhandlet kjøp om elleve Cat 349E beltegravere, fire 336E beltegravere, seks 329E beltegravere og fire M318D hjulgravere.

Klargjøringen av maskinene gjøres hos Pon Equipment i Brobekkveien i Oslo. Her påmonteres Smartlube sentralsmøring fra Norsecraft, maskinstyring fra Scanlaser og HK-feste og skuffer fra Klepp Mek. Beltegraverne er identisk rigget etter spesifikasjoner fra Hæhre. Som blant annet innebærer ekstra gummibeskyttelse i front av maskinen, gitter foran vindu, tokammede belter og "heavy duty" og EX bommer. Pon Equipment har et eget team, bestående av fire dyktige mekanikere, som har klargjort Hæhre-maskinene.

Største noengang

Oppdraget Hæhre Entreprenør utfører i Hedmark er den største enkeltkontrakten de noen gang har fått. Men det er ikke første gang de bygger E6 i Hedmark. Fra 2007 til 2009 bygget selskapet firefelts E6 mellom Skaberud og Kolomoen, dvs. motorveien videre nordover for den parsellen de nå bygger.

Kontraktssummen den gang var på 469 millioner kroner og var da selskapets største kontrakt noensinne. Den gang var det ca. 100 maskiner og 150 ansatte som var i arbeid. Flere av disse er med på Fellesprosjektet, deriblant Arve Krogseth som er prosjektleder på Strandlykkja-Kleverud/Labbdalen. Han kan fortelle at har ca. 120 maskinenheter og 390 arbeidere, med friskift og underentreprenører på prosjektet. Maskinsjef Roar Aaserud skyter inn at de har et bredt spekter av maskiner fra 14 til 110 tonn.

Nelly

Største er "Nelly" - en Hitachi Zaxis 850 H, som er betydelig bygget om. Aaserud omtaler maskinen som "all in one" og han forteller at "Nelly" er Albert Hæhres idé. Maskinen har spesiallaget stikke som gjør at den egner seg veldig godt til boring høyt over der den står plassert. Ved å sette på vanlig stikke kan maskinen brukes til vanlig graving og med jibb påmontert kan den brukes til tildekking før sprengning. Hele maskinen kan fjernstyres, også beltefunksjonen.

- "Nelly" er et ekstremt bra produkt for vårt bruk, sier Aaserud.

Vei og bane

De ansatte som jobber med vei, bane og betong jobber 14-14 turnus, mens tunnelarbeiderne går 12-9. Til sammen vil Hæhre ha mellom 400 og 500 arbeidere fordelt på flere skift. Det er to faste sjåfører på hver maskin. Dette gjøres for at dem skal ta mer ansvar og få et "eierforhold" til maskinen.

- Vi utfører jobben i egen regi, dvs. boring, sprengning, masseforflytning etc. Vi hadde oppstart medio juni og frem til i dag har vi tatt ut ca. 500.000 m3 fjell, sier Arve Krogseth. Han kan fortelle at på prosjektet skal det tas ut ca. to millioner kubikk fjell i dagen, ca. 500.000 m3 løsmasser, det skal graves opp ca. 300.000 m3 masser fra Mjøsa. De skal legges ca. 120.000 tonn asfalt, legges 300.000 meter trekkerør, 900 trekkekummer skal ned i bakken, mellom 30.000 og 40.000 meter avløpsledning skal legges og det skal bygges 37 betongkonstruksjoner.

800.000 kubikk

Så mye som 800.000 m3 skal kjøres bort til lager, mens resten skal brukes i veibygging og utfylling i Mjøsa for bygging av ny jernbanetrasé.

- Vi sprenger fjell for å bygge ny E6 og for å fylle i Mjøsa for å bygge ny jernbane, sier Krogseth. - Dette er et komplekst prosjekt med tanke på nærheten til eksisterende E6 og jernbane, men dette er vi gode på. Vil du drive med ekstremsport, så begynn i anleggsbransjen. Fra dag én til siste dagen første måneden gikk vi fra null til flere titalls millioner kroner i omsetning, sier han.

Roar Aaserud forteller at kommende helg skal de bytte ut en kulvert under eksisterende jernbane. De har 36 timer på seg fra togene slutter å gå til de skal gå som normalt igjen.

- Vi er veldig løsningsorienterte og sammen med byggherren finner vi alltid en løsning, sier Aaserud.

Hæhre har jobbet side om side med Alpine Bau på fellesprosjektet E6/Dovrebanen. Noen av de utenlandske arbeidrne kunne fortell om kreative betalingsordninger for å komme ned på 50 kroner i timen i snitt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!