Amarok er i utgangspunktet en tøff bil, men med Arctic Trucks sin AT33-tommers ombygning blir den tyske pickupen ekstremt barsk.

Vi opplevde bilen som komfortabel å kjøre, både i Oslos humpete og slitte gater og langt ute i marka.

Allerede i april fikk VarebilMagasinet oppleve hva prototypen av AT-Amarok klarte med AT33¿-ombygning.

Prøvekjøringen av prototypen foregikk på grustaket til Kolo Veidekke ved Gardermoen og var i regi av Scanias Test and Drive.

Veltebøylen er en av de mest fremtredende detaljene på bilen.

Arctic Trucks legger mer en gjerne dekor etter kundens ønsker.

Felgene er 17x8 tommer og gummien har 275/70 dimensjon på vinterdekkene. På sommerdekkene er bredden 285.

Det var i skrivende stund laget fem Amarok i AT-versjon. Vi mistenker at det vil bli flere.

Etter at Arctic Trucks i Drammen har lagt sitt preg på Volkswagens pickup må vi bare nok en gang konstantere at bilene faktisk blir bedre å kjøre etter slike ombygninger.

Nå er ikke Amarok noen dårlig bil i utgangspunktet, faktisk er den en av de aller beste pickupene på veien. Men likevel blir understellet litt bedre på landeveien og selvsagt et godt hakk bedre i terrenget.

Heavy Duty

Denne utgaven var bygget på Volkswagens Heavy Duty fjæring som blir litt ekstra hard og stumpete, men den kan like godt bygges på det vanlige oppsettet opplyser Alexander Ferner i Arctic Trucks.

Fem eksemplarer

I skrivende stund var det bare fem AT-versjoner av Amarok produsert og Møllers lansering var nært forestående. Likevel fikk vi låne bilen en kort uke for en smakebit.

Seikel-fjærer

AT33-ombyggingen har som hovedingrediens et nytt fjæringssystem fra tyske Seikel. Seikel har allerede testet flere av deres komponenter på Amarok da 8 biler fikk kjørt seg i siste Paris-Dakar som servicebiler.

Sitter bra

På AT-versjonen av Amarok sørger dette understellet for en mykere og bedre kjøreopplevelse. Men samtidig overrasker det med en god porsjon sportslighet. Kjører man aktivt på svingete landevei viser ikke den høyreiste pickupen tegn til å krenge i det hele tatt.

Vi testet bilen i et flaut forsøk på norsk vinter med sølete veier og 8 varmegrader. Så piggdekkene fra Cooper med dimensjonene 275/70R17 fikk ikke akkurat vist hva de var gode for. Men at AT-Amaroken klarer seg fint i terrenget vet vi allerede. Det fikk vi demonstrert allerede i april da vi fikk kjøre en prototype av den bilen vi når har testet. Vi kjørte den da med velsignelse av Volkswagen-importøren i en relativt tøff offroadløype i et grustak ved Gardermoen.

Fete detaljer

Det er godt synlig at bilen har fått ekstra fete skjermbreddere som matcher bilens lakkfarge. I fronten hadde denne utgaven også en super bar med xenon-tusenmetere. De ekstra lysene viste seg som svært effektive i høststormene og lagde noe man kan beskrive som en kjegle med dagslys foran bilen. Veltebøylen over pickupplanet er vel den feteste vi har sett på en Amarok og hører liksom med på slike ombygninger.

Vindavviserne over alle fire vinduene er også tøft, men vi er usikre på den praktiske betydningen. Det kan selvsagt være små, men viktige egenskaper som at regnet ikke drypper like lett inn om man kjører i terrenget med åpne vinduer for økt kontroll og oversikt. Panserbeskyttelse og stigtrinn er selvsagt på plass, men det skal sies at det som hjelper deg mest med å entre bilen er Volkswagens egne håndtak i A-stolpen. Arctic Trucks leverer også den effektive Vortex-beskyttelsen i lasteplanet. Over var det montert et Truxedo plancover. Bakerst finner vi underkjøringshinderet som er et krav når bilen får økt høyde, her får man med hengerfeste i samme slengen.

Fortroligheten

AT33-ombygningen vil gi bilen høyere bakkeklaring, bedre veigrep, mykere kjøreopplevelse, høyere sittestilling og i følge Arctic Trucks en følelse av fortrolighet.

Vi må bare se oss enige i dette, men fortroligheten koster. 187.091 kroner for å være nøyaktig. Det er selvsagt opp til kunden hva slags Amarok han vil bygge om og "vår" bil var en Trend-utgave med lavt utstyrsnivå. Men for å veie opp hadde den fått med seg mange av artiklene på Arctic Trucks plukkliste, som for eksempel en vinsjpakke til 35.000 kroner. Selve 33"-ombygnineng koster 105.625 kroner.

Underkjøringshinder bak er påbudt på så høye biler som dette. Legg merke til ryggelysene montert under bilen som fungerer bedre en de originale.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!