Karl-Gustav E. Gustavsen er den ene av to sønner som i dag leder Gustavsen Transport AS. Han styrer den daglige driften av kontoret, har ansvaret for HMS og de ansatte.

Ian Karl Gustavsen har drevet med transport siden slutten av 1960-tallet og er i dag såkalt pensjonist, men han er på kontoret hver dag og i tillegg har han en gård med 12 hester.

Jon Aslak E. Gustavsen har ansvaret for at transportoppdragene gjennomføres som planlagt. Det blir mange telefonsamtaler i løpet av en arbeidsdag.

Per ¿formann¿ Øwre sørger for at bilparken er ren.

Hitachi-importøren Nasta har vært kunde i mange år. Her har sjåfør Kåre Tanggård beltet en Hitachi Zaxis 225 USRLC opp på hengeren. Graveren skal leveres til en entreprenør i Valdres.

"Old man kjører MAN". Gunnar Eftedal har kjørt Volvo i 35 år, hvorav 21 år hos Gustavsen Transport. Han var litt skeptisk til å bytte bilmerke, men skryter veldig av den nye bilen.

Her er sjåfør Thor Anvik i ferd med å sikre lasten. Han har kjørt for Gustavsen Transport i snart 30 år.

Bruddet til Lundhs Klaastad.

Karl Johan Gustavsen, eller "Kalle" blant venner, og sønnen Ian Karl Gustavsen startet med én lastebil for å frakte stein og andre masser i 1967. Lastebilen var en Volvo 465 "Bamse", men allerede året etter ble bilparken utvidet med en Mercedes-Benz tippbil og en tilhenger. Lastebilen ble kalt Laura og hengeren hadde tilnavnet Bærpeller'n.

- Jeg begynte i firmaet på heltid i 1968, etter ferdig avtjent verneplikt, sier Ian Karl Gustavsen, da vi møter han ved firmaets hovedkontor på Hegdal Industriområde i Larvik. Her har selskapet kontorer, verksted og biloppstillingsplass. Bygningsmassen er på 2000 m2 og tomta er ca. sju mål. Hovedkontoret ligger idyllisk til langs Numedalslågen. Ute i elva holder en svaneflokk på 15-20 fugler til.

- Er jeg i dårlig humør en dag, bare titter jeg ut av kontorvinduet, ser på svanene og elva som flyter forbi og så blir jeg i godt humør igjen, sier Ian Karl. Offisielt er han pensjonist, men det er bare på papiret.

Økning

Selv om den daglige driften av Gustavsen Transport AS er overlatt til sønnene Jon Aslak E. Gustavsen og Karl-Gustav E. Gustavsen, er Ian Karl på kontoret hver dag og bidrar til stadig vekst i transportselskapet. De to tredjegenerasjon Gustavsen innen transportbransjen har forskjellige ansvarsområder i firmaet. Karl-Gustav styrer den daglige driften av kontoret, har ansvaret for HMS og de ansatte. Jon Aslak har ansvaret for at transportene går som dem skal. Tydelig en arbeidsfordeling som fungerer, i hvert fall om man ser på selskapets utvikling. Omsetningen ligger an til å øke med over 12 prosent fra i fjor til i år. Det er selvfølgelig ikke bare omsetningen som er økt, men også antall lastebiler er økt kraftig siden slutten av 1960-tallet.

Maskintransport

Ian Karl forteller at det også ble kjøpt inn en hjullaster i 1968, som de brukte til opplasting i eget sandtak og til snørydding om vinteren. Det var da lastebil nr. tre ble innkjøpt at steintransporten for Lundhs begynte for alvor. Noe firmaet har utført siden den gang. Det blir mange tonn i løpet av året. Ca. 200.000 tonn blokkstein fra rundt 20 Larvikitt-brudd i Tvedalen og Tjølling blir fraktet av Gustavsen Transport. Fra steinbruddene transporteres steinblokkene til Larvik havn, hvor de fraktes ut i verden enten i bulk eller container.

24 trekkvogner

Det er ikke bare steintransporten som har vært og er en stor del av oppdragsmengden. Gustavsen Transport har lange relasjoner med flere kunder, deriblant Lett-Tak Systemer AS. I over 30 år har Gustavsen transportert elementer for selskapet. Elementene transporteres fra fabrikk i Larvik og rundt i hele Norge.

- Vi har kjørt rundt 1400 lass for Lett-Tak siden vi begynte å kjøre for dem i 1981, sier Ian Karl. Han forteller at de fraktet elementer i forbindelse med bygging av idrettshaller i til Lillehammer- OL i 1994 og utbyggingen av hovedflyplassen på Gardermoen.

- Vi kjørte over 100 lass til Tromsø da Mack bygde nytt bryggeri, sier Ian Karl. Årlig transporterer selskapet rundt 200.000 m2 tak for Lett-Tak Systemer.

Flere av selskapets 24 trekkvogner, flesteparten MAN (15 stk), brukes også i forbindelse med maskintransport.

- Vi har mye kjøring for Hitachi-importøren Nasta over hele landet. I tillegg flytter vi maskiner for de fleste entreprenørene i Larvik og noen i Sandefjord, sier Ian Karl. I fjor utførte selskapet rundt 800 transporter av maskiner. Maskiner fra under ett tonn og oppover.

Lang fartstid

Vi blir med Ian Karl for å se på opplasting av blokkstein hos Lundhs og maskin hos Nasta. Først kjører vi inn på området hos Nasta. Her er sjåfør Kåre Tanggård i gang med å belte en Hitachi Zaxis 225 USRLC opp på hengeren. Tanggård kjører én av selskapets fem Volvoer, en FH700. Hitachi-graveren skal leveres til en entreprenør i Valdres.

Neste stopp på turen er ved steinbruddet Lundhs Klaastad. Her tas det ut flere hundre tonn stein pr. dag og all steinen, som er av god nok kvalitet, transporteres til havna i Larvik. Ikke lenge etter at vi ankommer stedet hvor steinblokkene lagres, kommer sjåfør Thor Anvik inn på plassen for å laste. Han har kjørt stein for Gustavsen Transport i nærmere 30 år.

- Mange sjåfører har vært i firmaet i mange år. Flere har vært hos oss mellom 15 og 30 år, sier Ian Karl, mens Thor sikrer steinblokken forsvarlig med kjettinger. Med så lang fartstid hos flere av de ansatte tyder det på at dem trives. Det synes også på lastebilene. Alle bilene til Gustavsen Transport vi så langt har sett, er rene og ser ut til å få god pleie. Gustavsen forteller at de har en mann på verkstedet som utfører småreparasjoner og vasken tar Per "formann" Øwre seg av.

- Vi legger vekt på at bilene skal være rene og at sjåførene skal ha rent, pent tøy, sier Ian Karl.

Spesialtransport

I tillegg til transport av steinblokker og maskiner, frakter Gustavsen Transport blant annet containere med varer til Color Lines' båter til havnene i Larvik, Kristiansand og Sandfjord. Og i forbindelse med utbyggingen av E18 gjennom Vestfold er det blitt en del spesialtransport.

Dagen vi er på besøk skal en stålkonstruksjon som brukes i forbindelse med forskaling under støping av tunnel, fraktes noen få hundre meter.

Karl Gustav er ansvarlig for transporten som til sammen krever tre trekkvogner med semihengere. Stålkonstruksjonen veier 21 tonn, men det er ikke vekten som er utfordringen, det er størrelsen. Konstruksjonen er 6,5 meter bred i bunn og ni meter øverst. Lengden er 13 meter.

En mobilkran er på plass for å løfte stålkonstruksjonen på semihengeren på lastebilen som Gunnar Eftedal kjører. Bilen er en MAN TGX 33-680 og er kun tre måneder gammel. Eftedal har kjørt Volvo i 35 år, hvorav 21 år hos Gustavsen Transport. Han var litt skeptisk til å bytte bilmerke, men skryter veldig av den nye bilen.

- Skriv gjerne at "old man kjører MAN", sier han.

Mens kranføreren løfter stålkonstruksjonen følger Karl-Gustav nøye med og han sørger for at lasten blir forsvarlig sikret. Riktignok skal dem ikke ut på offentlig vei, kun kjøre på anleggsvei, men Karl-Gustav ønsker ikke noe uhell av noe slag. Så i tillegg til at konstruksjonen blir sikret med kjettinger, blir den også sveiset fast.

Etter at alle tre MAN'ene er ferdig lastet opp kjører de forsiktig de få hundre meterne, før lasten losses. Ikke mange meter, men mange timer. Hverdagen for sjåførene hos Gustavsen Transport er varierte, kanskje derfor dem blir der år etter år.

Stålkonstruksjon som brukes til forskaling i forbindelse med støping av tunneler langs E18 lastes på bilen til Gunnar Eftedal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!