Et Lancaster bombefly i aksjon i nyere tid. De ble produsert av britiske Avro i 7377 eksemplarer og var i tjeneste i ni forskjellige land.

En av propelene funnet under utgravingen. Det er ikke hver dag man setter skuffa i løs gjørme og kommer opp med dette funnet.

Avro Lancaster

Bemanning: 7 personer

Lengde: 21 meter

Vingespenn: 31 meter

Høyde: 6,2 meter

Maks vekt: 32,7 tonn

Motor: 4 x Rolls-Royce Merlin V12 1280 hk

Rekkevidde: 4073 km

JCB JS360 LR

Bemanning: 1 person

Bomlengde: 12,2 meter

Bredde: 3,1 - 3,5 meter

Vekt: 42 tonn

Motor: 1 x 7,8 liter Isuzu, seks sylindre i rekke, 281 hk, Steg IIIB

Rekkevidde: 21 meter

Gravedybde: 17 meter

Den første steg III JCB JS360 LR (Long Reach), eller beltegraver med lang bom produsert av JCB, har spilt en sentral rolle i utgravingen av restene av et Lancaster Bombefly fra andre verdenskrig.

D-Dagen

Flyet ble skutt ned over Normandie på D-Dagen, den sjette juni, 1944. Maskinen, som er eid av det franske utleieselskapet og entreprenørselskapet Christophe Beaussire i Catz, Normandie, ble donert til å utføre det delikate oppdraget sammen med en JS220, en JS240 teleskoplaster og en JCB Fastrack traktor.

Ammunisjon og ring

Flyet hadde ligget uoppdaget i nesten 70 år da det ble funnet av en britisk luftfartsarkeolog og historiker ved navn Tony Graves. Han var på leting i området etter en amerikansk jager da han fant omtrent 300 runder britisk ammunisjon ved krateret. Han fant også en ring tilhørende løytnant Albert Chambers fra Normanton i Derbyshire, Albert hadde tilhørt mannskapet på totalt syv personer på denne Lancaster ND739. Da gikk det opp for arkeologen at han hadde funnet bombeflyet som har vært savnet siden den skjebnesvangre dagen i 1944.

Skutt ned

Lancaster-maskinen som ble fløyet av kommandør Jimmy Carter, hadde tatt av fra RAF Conningsby i Lincolnshire tidlig på D-Dagen. Oppdraget var å utføre et bombetokt mot artilleriposisjoner ved Pointe du Hoc på Normandie-kysten før invasjonsstyrkene ble satt i land. Flyet hadde satt nesa hjemover etter et vellykket raid da det ble skutt ned i nærheten av Carentan, men den eksakte posisjonen har i alle disse årene vært ukjent.

Dårlige forhold

Arkeologen fikk tillatelse til å grave opp funnstedet av bonden og fra de franske myndighetene i fjor. Arbeidet startet med en 25 tonns gravemaskin innleid fra et lokalt firma, men det skulle vise seg at grunnforholdene var så dårlige at maskinen selv måtte reddes fra stedet før søket kunne settes i gang. Ved å hente inn JS360 LR, kunne selskapet forsiktig grave ut funnstedet uten å belte for nærme i den bløte grunnen. Med den lange bommen kunne de nå dybder på ni meter.

Utgravingen avslørte hundrevis av forvridde deler som har blitt identifisert til å ha tilhørt Lancaster-flyet, sammen med sinne Merlin-motorer, 300 runder med ammunisjon, propellblader og hjulnav.

Personlig

Likevel er det de personlige effektene som har vært de mest gripende funnene. Det har dreid seg om klær, kommandørfløyte, sigarettetui i sølv og to istykkerrevne RAF- bomullsbukser. Oppdragets mål har vært å berge levningene til mannskapet som har vært oppført som savnet siden krigen.

Fortsatt savnet

Men ingen levninger har så langt blitt funnet og bare fire fallskjermer ble funnet ved krasjstedet, noe som kan tyde på at de har blitt gravlagt som ukjente. Restene av flyet vil bli tatt med til et museum i nærheten av Utah Beach, hvor det vil bli vist frem sammen med andre effekter fra andre verdenskrig. Søket etter mannskapet fortsetter i regi av Tony Graves.

Med JCBs JS360 LR kunne den franske entreprenøren rekke ni meter ned uten å stå for nære selve utgravingen som var preget av dårlige grunnforhold.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!