Fremdriftstype velges enkelt ved å vri på dette hjulet, firehjulstrekk lavserie, vanlig firehjulstrekk eller bakhjulstrekk er tilgjengelig. I tillegg har automatkassa shift lock.

Varebilene blir bygget om OL senteret på Hokksund. Et ryddig og fint lastegulv setter vi pris på.

Lasteplanet på D-Max kommer standard fra fabrikk med plastikkbeskyttelse.

Noen av oppbevaringsrommene i kupeen. Materialvalget i dashbordet er litt preget av plast.

Projektorlys og tåkelys er standard. Xenon-lys er ikke tilgjengelig enda.

I godt vær er det ikke noe problem å kjøre noen store kolli under åpen himmel. Lasten sikres med fire lastekroker i planet.

Isuzu har solgt 23 millioner motorer verden over. D-Max sin firesylindrede commonrail-motor på 2,5-liter med intercooler, byr på litt diesel knatring i oppstarten og på tomgang. Men med totrinns turbo er den kultivert og fin under kjøring.

RSA står fast på at de skal klare over 1000 solgte enheter i 2013. Med alle de sterke nykommerne i dette markedet, er det i alle fall duket for en skikkelig pickup-krig neste år.

Isuzu D-Max 2,5 Tdi automat LS Double Cab:

Effekt: 163 hk

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 12,5 sek

Gearkasse: 5-trinns sekvensiell automat

Forbruk kombinert: 0,84 l/mil

Nyttelast m fører: 955 kg

Tillatt tilhengervekt: 3000 kg

Pris fra: 299.900 kr (Extended Cab)

Pris prøvekjørt fra: 349.900 kr (med automat)

Isuzu D-Max hadde produksjonsoppstart i 2002, men først i 2007 ble modellen lansert i Norge og det er solgt 2800 biler til norske kunder siden det. På salgsstatistikken lå D-Max på en tredjeplass etter tredjekvartal i 2012, bak Volkswagen Amarok og Toyota Hilux. Isuzu D-Max blir fortsatt produsert i Rayong i Thailand og deler sin plattform og mye annet med Chervrolet Colorado.

God, men stiv

D-Max har vokst noen centimeter i alle retninger, har fått forsterket ramme og nytt hjuloppheng. Blant annet er bladfjærene lengre enn før og ligger nå oppe på akselen bak, på forrige modell lå de under. Følelsen man får på veien er god og selv om man føler at dette er en pickup med høy nyttelast, er den ikke altfor stumpete og hard.

Automat på alle

Komfortnivået økes av den sekvensielle automaten som fungerte bra med fine gearskift. Det at automaten bare er femtrinns er ikke noe stort problem, men det merkes på landeveiskjøring og motorveikjøring med litt høyere turtall enn om man hadde et sjette trinn. Vi opplevde at den brukte i overkant lang tid på å slure i gang fra stillestående, men ellers sjaltet den kjapt og smidig. Det at D-Max kan leveres med automat på alle utgavene, er helt klart et pluss.

2,5 liter

Motoren oppleves som sterk og seig. Den er nå på 2,5 liter mot utgående modell som brukte en treliter. Likevel har effekten holdt seg på 163 hestekrefter og dreiemomentet er på 400 Newtonmeter. Den nye motoren har større katalysator, to stegs turbo-system (en liten og en stor), samtidig som trykket på drivstoffinnsprøytingen er økt og intercooleren er større. Forbruket som ligger på 0,83 på blandet kjøring er bra nok for en bil på nærmere to tonn med automat.

Ikke helt opp

I sommer ble nye D-Max testet av Euro NCAP hvor den oppnådde 4 av 5 stjerner og 83 prosent beskyttelse for voksen fører, men kun 51 prosent for fotgjengere. Og nådde dermed ikke helt opp i til konkurrenten Ford Ranger som klarte fem stjerner. De to modellene ble lansert samtidig sommeren 2012 her i Norge.

Fire eller to

Fortsatt kan man velge mellom fire eller to dører. Utgaven med to dører kalles extended cab og har to "usynlige dører" som åpnes motsatt vei, samme prinsipp som på Ranger Rap Cab og Navara King Cab. De to markedslederne Amarok og HiLux har ikke denne varianten. Importøren regner det som sikkert at firedørsutgaven, Double Cab, med automat vil bli bestselgeren.

Høyt nivå

Som standardutgave starter D-Max på 299.900 kroner for en extended-cab, pristillegget for double cab er 20.000 kroner. Innstegsmodellen har et svært akseptabelt utstyrsnivå

LS-utgaven

Bilen vi kjørte var en LS-utgave, eller exclusive, som den heter i prislisten og fås kun på double cab til 10.000 kroner ekstra. Inkludert automatgear starter den prøvekjørte bilen på 349.900. Da får du utstyr som skinnseter, el. Innstilling av førerstol, automatisk klima, stigtrinn og alarm. Skinnsetene er gode, men førerplassen lider av at rattet kun kan stilles i høyden, ikke lengden. Det er da ikke så lett å finne optimal kjørestilling, men dette er som kjent individuelt.

Anleggsromanse

I følge Steinar Dokken i RSA har nye D-Max blitt godt mottatt og kundenes tilbakemeldinger så langt skal blant annet gå på god kvalitet med tilnærmet ingen reklamasjoner. Det kommer også signaler om at andrehåndsverdien er god på den forrige modellen, i følge Dokken. D-Max har hele tiden vært populær hos entreprenørene og den nye modellen ser ut til å fortsette anleggsromansen.

Storkunder

Hæhre Entreprenør er en av kundene som har fornyet tillitten og har bestilt 50 nye biler og så langt registrert 25 av disse. Det kan også nevnes at Relacom har trykket Isuzu D-Max til sitt bryst hvor RSA nå er eneleverandør av Pickup.

108 i måneden

Med den gamle modellen har RSA klart å ligge på 20 prosents markedsandel, men etter lanseringen av nye D-Max i sommer, gjorde importøren det klart at de ville opp på 25 prosent, noe som vil si 820 biler i år. Og nå når årets slutt nærmer seg kan de se tilbake på noen sterke måneder etter lanseringen med foreløpig 550 registrerte biler i skrivende stund. I den tiende måneden alene klarte de å selge 108 D-Max. Med så gode tall har de hatt en markedsandel av pickupsegmentet på mellom 26 og 29 prosent.

Pickup-krig

RSA står fast på at de skal klare over 1000 solgte enheter i 2013. Med alle de sterke nykommerne i dette markedet, er det i alle fall duket for en skikkelig pickup-krig neste år.

Vi ser ingen stor grunn til at importøren ikke skal klare dette. Bilen er blitt langt mer moderne og er god på veien med høyt utstyrsnivå til en konkurransedyktig pris. Det er kun småting vi kan plukke på og husk å sørge for at du har med et fullverdig reservedekk på biler som dette.

Exclusive-utgaven med skinnseter øker trivselen, men vi savner lengdejustering av rattet. Selv om interiøret er preget av plast, virker det robust og godt skrudd sammen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!