Interiøret - iallefall slik det kan bli.

Fra 2013 vil alle kjøretøyer fra MB for anlegg - både veibaserte og terrenggående - gå under navnet Arocs.

Mercedes-Benz letter såvidt på sløret når de nå viser fantombilder av sin neste anleggsbil. Kort tid etter Actros for langtransport og Antos for tung distribusjon kommer altså Arocs - med nok et nytt konstruert navn som ikke betyr noen verdens ting, men som til gjengjeld er vanskelig å uttale.

Selv om navnet kanskje ikke ruller så lett over tungen, tviler vi dog ikke på at bilen ruller lett i det meste av terreng. Arocs kommer med et bredt program - alt fra 4x2 via en fireakslet utgave med allhjulsdrift til 8X8 og syv hytter i 14 forskjellige versjoner tilbys.

Røft utseende

Utseendemessig synes vi bilen ser tøff ut. Mercedes Benz har heldigvis ikke vært redde for å skille seg ut og slektskapet med Actros er tydelig. Radiatoren er godt beskyttet og støtfangerne er i metall. Ifølge produsenten selv sender tann-og-kjeft-utseendet av fronten ut en melding om at "her kommer en tøffing som ikke er redd for å bite seg frem".

Vel. Vi mistenker at alle bilprodusenter har en reklameavdeling som sannsynligvis har gått i samme klasse med alternativ realitetsforståelse som eget fag. Da Volvo flyttet emblemet sitt opp på nye FH het det at "Volvomerket nå var nærmere hjertet på sjåføren".

Skjønner du hva vi mener? Det ser kanskje tøft ut, helt til noen prøver å forklare hvorfor.

Rekkeseksere på rad og rekke

BlueTec 6 motorene er sekssylindrede rekkemotorer med turbo, intercooler og avgassrensning ved hjelp av partikkelfilter og SCR. Maks. dreiemoment går fra 1000 til 3000 Nm og motorene gir stor trekkraft allerede rett over motorens tomgangsturtall. Arocs kommer i fire motorstørrelser; 7,7, 10,7, 12,8 og 15,6 l. Sistnevnte er en OM 473 motor og selv om den er ny i Mercedes-Benz programmet, kommer den fra Daimlers globale plattform og har vært brukt i USA i en årrekke.

Alle motorene klarer Euro 6 og bilen kommer forøvrig med Mercedes Powershift 3 som standard.

Loader og Grounder

Nytt med Arocs er også produktgruppene Loader og Grounder. Loader indikerer lav egenvekt og Mercedes-Benz hevder at egenvekten på 4x2 trekkvogner er blant den laveste innen bygg- og anleggsbransjen med sine 9.250 kg. I praksis vil betongbiler score på dette området, ettersom man regner med å kunne transportere 8 kubikk betong pr. tur.

Grounder er spesielt designet for å operere under de mer krevende forhold og er mer stabil og robust.

Dette er altså smakebiter av den nye anleggsbilen. Mer kommer like over nyåret, mens selve publilkumsavdukningen vil skje på Bauma i april.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!