Sany hadde en egen hall for gravemaskiner, betongmiksere og andre anleggsmaskiner. I tillegg til deres kjempepaviljong utendørs.

Bauma China stiller med 17 slike haller. Samtlige var fylt opp av små og store utstillere.

Kinas vekst i anlegg går mot en stabilisering, men fortsatt venter digre samferdselsprosjekter.

Maskinshow hos JCB trakk mye folk.

Han var sliten nå, den falske kopierte Optimus Prime. Men han gjorde fortsatt inntrykk.

Atlas Copco hadde klart seg med en halv utstillingshall.

Kinas anleggsmaskinindustri har returnert til rasjonell utvikling i følge CCMA (China Construction Machinery Association) etter en periode med ultrahøyhastighetsutvikling.

Normalisering

I 2012 har produsentene av anleggsmaskiner fått en nedtur og ekspertene i Kina mener at gullalderen med rask vekst i bransjen nå har roet seg ned til normal gange. Og selv om stemningen på Baua China 2012 ikke akkurat bærer preg av noen nedtur, er det faktisk slik at kineserne må innrømme en nedsjustering av den voldsomme veksten som har vart til nå.

Mindre optimistisk

Nedturen for kineserne begynte allerede i april i 2011 og situasjonen i 2012 er langt mindre optimistisk enn tidligere. Da skal det også nevnes at situasjonen har vært svært optimistisk tidligere.

Etter elleve måneder har gått av dette året, er det blitt konkludert med at 2013 sannsynligvis ikke vil by på noen fremgang i industrien, i hvert fall ikke det første halvåret.

Håper på flat vekst

En av hovedindustriene i Kina er ingeniørindustrien, som fortsatt er i sin spede barndom. Qu Jun,president i CCMA, håper at denne delen av industrien vil levere flat vekst, før rask vekst i 2013.

Store prosjekter

Likevel er det optimisme å spore i denne nedjusterte veksten. Myndighetene i Kina har nemlig økt hastigheten på godkjenning av store prosjekter. Dermed står nå en rekke digre nasjonale prosjekter klare til igangsetting.

Den tolvte femårsplanen som går fra 2011 til 2015 har gitt godkjenning på flere store motorveiprosjekter, flyplasser og jernbaneprosjekter.

Infrastruktur

Det innvesteres 620 miliarder yuan årlig på jernbanen i Kina og dette tallet vil øke i 2013.

I femårsplanen skal det innvesteres 2,8 billiarder yan på jernbanen ut 2015.

Motorvei

På motorveier vil Kina bruke 1,1 billiarder yuan i løpet av den samme perioden.

Lokaltog

22 togprosjekter i urbane strøk er så langt godkjent og har foreløpig en prislapp på 856 milliarder yuan.

Vann

Investeringer i vannprosjekter øker og i denne perioden brukes det 1,8 billiarder yuan.

Styrket

Bransjen har samlet seg og de store har blitt større. De 50 største selskapene står for 86 prosent av hele industrien.

Antallet bedrifter med salg over 10 milliarder yan, har nå økt til 12.

Årlig omseting vil vokse stabilt og det forutsettes en vekst i industrien på 13 prosent neste år i forhold til 2012.

Eksporten vil øke med 20 prosent.

Så nedtur, normalisering og mindre vekst til tross, Kinas anleggsmarked vil nok forbli enormt langt inn i fremtiden.

I Caterpillar-hallen ble 326D lansert for det kinesiske markedet. Dette trommelaget gjorde at det var svært få som gikk glipp av det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!