Morten Langeand fra Istrail kunne fortelle at de gir tre års rustgaranti på flatene som er behandlet med metalisering.

Bål, pølser og varm kaffe holdt kundene varme i Gevelt Grustak under de to demodagene.

Modellene Premium Lander og Kerax er Renault Trucks satsning mot anleggsbransjen. Det var også disse to modellene som var hovedattraksjonen da den norske lastebilforhandleren var på turné. På en av årets første vinterdager i Drammensområdet ankom Renault-bilene Gevelt Grustak i Mjøndalen. To Premium Lander og en Kerax sto til disposisjon for prøvekjøring. Lasse Steiner hos Renault Trucks Norge forteller at de har vært på veien i litt over fire uker før de ankom Mjøndalen. Oslo, Sarpsborg og Trondheim er allerede besøkt.

Påbygg

De to Lander-modellene er begge motorisert med DXi1-motorer som yter 460 hk ved 1900 o/min og har maks dreiemoment på 2200 Nm fra 950 til 1400 o/min. Akselkonfigurasjonen er 8x4 for begge og begge er utstyrt med Renaults automatiserte gearkasse Optidriver +. Bilene er bygget opp med henholdsvis betongtrommel fra Stetter og treveis tipp fra Meiler Kipper. Betongtrommelen rommer 9 m3 og nyttelasten er oppgitt til 18.800 kg, mens for bilen med Meiler Kipper-påbygget er nyttelasten 18.500 kg.

Kerax-modellen er nok den som er mest interessant for norske kunder. Den er motorisert med DXi13-motoren som yter 520 hk fra 1450 til 1900 o/min. Maks dreimoment er 2550 fra 1050 til 1450 o/min. Denne har også den automatiserte gearkassen Optidriver+ og akselkonfigurasjonen er 6x4. Påbygget er dumperkasse fra Istrail.

- Vi leverer godt med påbygg for tiden og metaliseringen vi begynte med for en tid tilbake beskytter veldig godt mot rustangrep, sier Morten Langeand hos Istrail. Etter at selskapet begynte med metaliserings-prosessen av hjelperamma og undersiden av dumperkassa gir de tre års rustgaranti på de behandlede flatene.

Etter demoen i Mjøndalen satte Renault Trucks kursen vestover mot Bergen for å vise frem anleggsbilene for bransjen i vest.

Premium Lander og Kerax er Renault Trucks anleggsbiler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!