Cat 336E H bruker en ny hydraulisk hybridteknologi utviklet av Caterpillar. © Jeffery Noble Photography 2012

Cat 336E H bruker en ny hydraulisk hybridteknologi utviklet av Caterpillar.

- En hybrid er uavhengig av én bestemt teknologi. Den trenger ikke å være elektrisk. Det er mange måter å lagre og gjenbruke energi, inkludert vårt patenterte hydrauliske hybridsystem, uttaler Ken Gray, global produktsjef for store hydrauliske gravemaskiner hos Caterpillar.

"The Next Generation"

I følge Gray har Caterpillar utviklet, bygget og testet diesel-elektriske hybridgravemaskiner, men ikke funnet frem til en hybridløsning som faktisk kunne redusere kundenes eie- og driftskostnader. Men med den nye hybridløsningen og over 300 patenter, skal 336E H kunne redusere drivstofforbruket med 25 prosent i forhold til en standard 336E. Hybridgraveren tilfredsstiller utslippskravene til Tier4 Interim/Stage IIIB.

Selve avdukningen av den nye hybridgraveren ble foretatt under arrangementet "The Next Generation Is Here" i USA 16. oktober.

Cat innførte 300-serien i 1994 og i 2010 overtok 336E for 336D, først og fremst for å møte utslippskravene til Tier 4 Interim / Stage IIIB. Modellen fikk sterkere motor, lavere drivstofforbruk, bedre løftekapasiet, høyere gravekraft og automatisk regenerering av eksosen.

I følge Caterpillar har 336E H alle de samme egenskapene som 336E. Forskjellen er at hybridversjonen har bedre drivstoffeffektivitet.

Drivstoffbesparelse

Caterpillars hybridteknologi samler, lagrer og senere utløser energi (les: hydraulikkolje) under maskinens operasjoner. 336E H tar vare på energien som utløses når maskinen bremser eller stanser, for å gjenbruke denne energien når maskinen settes i bevegelse.

Det er tre komponenter som til sammen får dieselforbruket ned og holder produktiviteten oppe: Ny hovedventil - "hjernen til systemet", ny hydraulisk pumpe og hydraulisk hybrid sving.

336E H leverer i følge Cat, bransjeledende produktivitet med opptil 50 prosent bedre drivstoffeffektivitet, målt i tonn pr. liter, i forhold til 336D. Kundene skal kunne forvente 25 prosent lavere drivstofforbruk sammenlignet med en standard 336E.

Den nye 336E H vil bli solgt eksklusivt gjennom det Caterpillars globale forhandlernettverke etter maskinens offisielle lansering på Bauma 2013 i München.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!