Prosjektleder Øivind L. Søvik i Statens vegvesen orienterte onsdag om erfaringene med bruarbeidet så langt. © Foto: Geir Brekke

Med kjørebanen på plass er det blitt enklere å ta seg fram på byggeplassen Hardangerbrua. © Foto: Geir Brekke

Riktignok blir det stadig lengre å gå for anleggsfolkene som bygger Hardangerbroa. Men å sykle i snøvær over en uferdig bro? Det synes ikke brubyggerne er det minste merkelig, skal vi tro Statens vegvesen.

De forteller at så lenge føreforholdene er gode nok, er det fritt frem for sykkelen i fjordspennet.

Nå begynner også broa å ta skikkelig form etter at de siste kjørebaneseksjonene er løftet fra skipet som allerede er på vei tilbake til Shanghai. Mens fartøyet altså går mot varmere farvann, venter dog 7-8 hektiske arbeidsmåneder for MTHøjgaard i Hardanger og Statens vegvesen.

- Det er et byggverk som er helt i grensesonen når det gjelder tekniske utfordringer, fortalte prosjektleder i Statens vegvesen Øivind L. Søvik til media og lokalpolitikere som onsdag fikk muligheten til å ta en av verdens lengste hengebruer nærmere i øyesyn.

Les også: Halve Hardangerbrua på plass

Første tur på Hardangerbrua for (f.v.) fylkesvaraordfører Mona Haugland Hellesnes, varaordfører Stig Yngve Røkenes, Ulvik, ordfører Anved Johan Tveit, Eidfjord, ordfører Solfrid Borge, Ullensvang og nestleder i brustyret, Magnar Lussand fra Granvin. © Foto: Geir Brekke

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!