Dette hadde nok ikke gått like bra med en standard Transporter

Førerplassen er som i en vanlig Transporter, godt sete med fine armlener. Fører og passasjersetet er på Rockton trukket i et robust stoff med høy slitestyrke.

Mekanisk differensialsperre på bakaksel er standard, antispinn kan også være greit å skru av når man først er i terrenget.

Good Year-dekkene av typen Cargo Vector har M+S merking (mudd and snow). Helårsdekk gjør nok Rockton litt mindre behagelig og retningsstabil på motorvei og landevei, men til gjengjeld er det bare å sette av gårde utenfor veien da.

Volkswagen Transporter Rockton 2,0 140 Hk:

Motor: 1968 cm3 common rail TDI

Effekt: 140 hk

Dreiemoment: 340 Nm

Gearkasse: 6-trinns manuell

Topphastighet: 170 km/t

Forbruk: 0,83 l/mil

Akselavstand: 300 cm

Lengde: 489 cm

Høyde: 202 cm

Bredde: 190 cm

Tillatt totalvekt: 3200 kg

Egenvekt: 1976 kg

Nyttelast: 1224 kg

Tillatt hengervekt: 2500 kg

Co2 g/km: 219

Nox utslipp: 250,7

Pris 140 hk: 425.600 kr.

Pris 180 hk: 458.400 kr.

Transporter T5 kom i 2009, men Volkswagen-fabrikken har det for vane å fortsette med å lansere nye versjoner. Transporter Rockton er et av de siste skuddene på Transporter-stammen.

Om navnet skal hinte om at den er steintøff eller kanskje at den gjør seg godt i steinrøysa vet vi ikke. Uansett har den en del egenskaper som gjør den tøffere en den vanlige versjonen.

20.000 over 4Motion

Prisen ligger 20.000 over en vanlig Transporter 4Motion som starter på 405.900 kroner. Rockton kommer i Norge enten med 140 hesters TDI eller 180 hesters biturbodiesel. Sistnevnte koster 458.400 kroner.

Permanent

Det Volkswagen har gjort er å lage en mer terrengvennlig utgave av Transporter 4Motion. Den har blitt hevet med tre centimeter og har permanent firehjulsdrift basert på en fjerde generasjon Haldex-clutch.

Økt indeks

Differensialsperre på bakaksel er standard, men kanskje det mest synlige tegnet på at det er en Rockton er de ujålete svarte stålfelgene. De har økt loadindeks og er utstyrt med allværsdekk med M+S-merking. Det gir den litt bedre terrengegenskaper, men samtidig blir den mindre behagelig ved landeveiskjøring.

Protection Pack

Rockton kan leveres med beskyttelsesplater (protection pack) som inkluderer kanallister og fire forskjellige aluminiumsplater. Disse skal beskytte mot motor og gearkasse, bakakseldifferensial, hovedlyddemper og tank mot skader og smuss.

Hardere

Tre centimeter opp i høyden er ikke mye, men det merkes faktisk i det man skal gå inn i bilen. Vel inne er det lett å finne seg til rette i den gode Transporter-førerstolen med armlene på begge sider. Kjennetegn på at dett er en Rockton er setetrekket med navnet "Runner" og en bryter til differensialsperra.

Heavy-Duty

Forskjellen fra en vanlig Transporter blir riktignok større når vi kommer oss ut på veien. For med heavy-duty fjæring, altså hardere fjæring og demping, blir hull og ujevnheter mer merkbare. Nå skal det sies at vi kjørte uten last i varerommet som nok ville hatt en formildende effekt på dette.

Korrigering

Landeveiskjøring og motorveikjøring blir preget av retningskorrigering og mindre kontakt med underlaget enn ønskelig. Men her har nok helårsdekkene en stor del av skylden. Og da kommer vi tilbake til hva bilen er utviklet for, som jo er det motsatte av motorveiskjøring.

Klatring

For under arrangementet Test & Drive, som i år ble arrangert av Norsk Scania, Volkswagen Nyttekjøretøy og Nasta (Hitachi anleggsmaskiner), fikk vi virkelig se hva en Rockton kan og skal gjøre. I grustaket tilhørende Kolo Veidekke ved Gardermoen, klatret varebilen seg gjennom raviner, asymmetriske groper og bratte bakker med løs gjørme, grus og sand.

Bakkekontakt

Den praktiske varebilen oppførte seg her mer som en lettfotet fjellgeit enn en kassebil. For å kjøre en Transporter i et slikt terreng virker egentlig helt unaturlig, unaturlig men morsomt. For samtidig fikk man kjenne at det robuste understellet gjorde jobben sin og vi kunne høre at beskyttelsesplatene tok imot opptil flere ganger da bilen kommer i kontakt med grus og stein. Med krabbefart, men med nok moment i førstegear tok den seg udramatisk og sikkert frem på steder man ikke skulle forvente det.

Praktisk tøffing

Transporter er en kjent, populær og praktisk varebil for håndverkere av alle slag. I Rockton-utgave vil den kunne være ekstra tiltalende for kundegrupper som trenger å ta med seg verktøy og utstyr litt ut i terrenget uten at det for ekstremt. For eksempel ut til en gravemaskin på anlegget eller frem til kraftledningene.

Det er egentlig de svarte stålfelgene og høyden som avslører en Rockton.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!