Nok en seksjon på vei opp i kjørebane-nivået. © Foto: Geir Brekke

Skipet ligger rett under bruspennet. Brutårnet på Bu i bakgrunnen. © Foto: Geir Brekke

Selve løftingen har i snitt blitt gjort annenhver dag, men i deler av oktober har det periodevis vært for mye vind til å gjennomføre løft av bruseksjonene.

Mandag 22. oktober er det heising av den 14. av i alt 23 seksjoner.

18 av de 23 seksjonene er på 60 meters lengde og vekten ligger på omkring 370 tonn per element. Hele bruspennet omfatter totalt 1308 meter med stålkasse.

Sammen med én meter lang fuging på hver side blir dermed hovedspennet 1310 meter langt, noe som kvalifiserer til tittelen 8. lengste hengebru i verden. Brua er faktisk verdens lengste to-felts hengebru.

Planen er å løfte alle 23 seksjoner på plass innen utgangen av oktober. Deretter skal entreprenøren i gang med å sveise sammen brukassen.

Vi avslutter med et ordspill og håper det ikke blir noen løftebrudd underveis.

Les også: Hardangerbrua uten forskaling

Les også: Hardangerbrua i 180

Fungerende byggeleder Ingar Fasteland (t.v.) og kontrollingeniør Knut Almeland Løne fra Statens vegvesen ved ett av de nedre hengestangsfestene, som venter på fastmontering i seksjonen som nettopp er løftet i rett høyde. © Foto: Geir Brekke

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!