Formspråket er macho, enkelt og stilrent. I forhold til Double Cab kan man vel si at dette er mer klassiske pickup-linjer.

Vi føler at Volkswagen har laget en blanding av en singel cab og "king cab". Kompromisset er vellykket.

Vortex-behandlingen av lasteplanet er tilleggsutstyr, men et smart tiltak for å unngå skader og eventuelle rustangrep.

Prisene starter 13.600 kroner under Double Cab.

Volkswagen Amarok Singel Cab 163 BiTDI 4Motion innkoblbar:

Motor: 4 syl, 1968 cm3 common rail direkteinnsprøyting

Effekt: 163 hk

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 11,1 sek

Utslipp CO2: 206 g/km

Forbruk kombinert: 0,78 l/mil

Topphastighet: 181 km/t

Bredde: 195 cm

Lengde: 518 cm

Høyde: 183 cm

Planlengde: 2,2 meter

Akselavstand: 310 cm

Egenvekt m fører: 1905 kg

Nyttelast m fører: 1135 kg

Tillatt tilhengervekt: 3000 kg

Vadedybde: 50 cm

Pris fra - 122 hk: 248.660 eks mva / 296.400 inkl mva

Pris fra - 180 hk: 283.380 eks mva / 335.800 inkl mva

Pris testbil: 383.051 eks mva

Med 63 centimeter lengre lasteplan enn Double Cab har den et lasteplan på 220,5 centimeter og 3,57 kvadratmeter mot Double Cabs 2,52 kvadratmeter og planlengde på 155 cm.

King Singel Cab?

Skal vi sammenligne modellen med konkurrentene blir det litt vanskelig siden de andre produsentene ikke har satset på en singel cab med så god plass bak setene.

Det vanlige er jo å lage en singel cab hvor førerkabinen slutter rett bak seteryggen, en double cab med to dører, eller "king cab" med små bakdører som åpnes feil vei.

Smart løsning

Amarok Singel Cab er på en måte en blanding mellom singel cab og king cab og vi opplever løsningen som smart med god plass til småbagasje og løsøre bak setene. I tillegg får den lengre planlengde enn king-cab-versjonene.

De lengste

Likevel kan den ikke konkurrere med single-cab-bilene hvor de lengste planene finnes på Toyota HiLux Single-cab med 234 cm og Ford Ranger Singel Cab med 228 cm.

Komfort og lengde

Det blir uansett vanskelig å sammenligne disse modellene med Volkswagens Singel Cab, fordi Amarok-modellen har brukt en del av lengden på større førerkabin som igjen gir en god del mer sittekomfort i tillegg til relativt bra bagasjeplass innvendig.

I lys av sittekomfort og muligheten til oppbevaring i kabinen, tror vi at det blir mer riktig å sammenligne denne bilen med modeller som Ford Ranger Rap Cab med planlengde på 175,3 cm, Isuzu D-Max Extended Cab med 179,5 cm,

Nissan Navara King Cab med 186 cm og Mitsubishi L200 Club Cab med 180,5 cm. Mot disse bilene er altså planet lenger, men plassen innvendig blir mindre. Her blir det kundens behov som må avgjøre hva man skal gå for.

Vi sitter likevel igjen med inntrykket at dette kompromisset mellom god lengde på planet og bra nok plass i kabinen har blitt vellykket.

Heavy-duty

Vi føler at støy fra hjul og vind er mer merkbare faktorer med denne korte hytta, men ellers opplever vi omtrent den samme komforten på veien som på andre Amarok-modeller.

Likevel skal det sies at Singel Cab har Heavy Duty-bladfjæring som standard, noe som gjør den i overkant stiv og stumpete på ujevnt underlag. Vi kjørte den ulastet og vet at slike biler blir mye snillere så fort de får en arbeidsoppgave, omtrent som en gjeterhund.

Økt nyttelast

Det er nok flere som har ventet på denne utgaven på grunn av lengre lasteplan og mulighetene dette gir for utstyr og kapasitet. Nyttelasten er økt og er med fører oppe i 1135 kg som er det høyeste av alle Amarok-modellene.

Kundene vil også kunne nyte godt av Amaroks gode kvalitetsfølelse og mange synes også utformingen har blitt vellykket med sitt markerte macho-utseende.

Stylingpakke

Vår testbil var ustyrt med stylingpakke som inneholdt 19" alufelger, lakkerte støtfangere, bredere hjulbuer og tåkelys. Prisene starter 13.600 kroner under Double Cab og for 248.660 kroner eks. mva får man den enkleste versjonen med 122 hester.

Velger man 180 hester starter den på 283.380 eks. mva. Singel Cab leveres kun i utstyrsnivåer Basis, så er man kresen er det bare å plukke tilleggsutstyr fra lista. Importøren hadde også valgt å utstyre denne bilen med multifunksjonsratt, cruisecontrol og lakktypen Starlight blå metallic. Planet var sprøytet med Vortex som gir en god beskyttelse mot riper og skader.

Førerplassen er god, svært god til å være en singel cab. Sjåfører på over 190 sitter også bra og har gode innstillingsmuligheter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!