På deres demofelt utenfor den gamle Halla-fabrikken fikk vi demonstrert hele maskinsortimanget til den Sørkoreanske produsenten.

På fabrikkene i Ulsan produseres det alt fra 1,5- til 120-tonnere.

Omvisningen på Hyundai-fabrikken tillot ikke fotografering, disse bildene ble tatt av produsentens egne fotografer.

Spente nordmenn følger med på steilende gravemaskiner.

Avitec-gjengen med Julianne Olsen, kunde Thor Jørgen Bruserud, mekaniker Hilmar Zehe og Marius Jacobsen.

Bare unntaksvis ser man noe annet enn koreanske lastebiler i Sør Korea. Det står enten Hyundai, Kia eller Daewoo i grillen.

Under maskinshowet ble det brukt musikk, pyroteknikk og synkrondans med anleggsmaskiner.

På demofeltet. Fra venstre ser vi Knut Tangen, daglig leder i Hymax, Milan Wamsteker, salgssjef for Hyundai anleggsmaskiner i Europa, Marius Jacobsen, salgssjef Avitec og Peter Neujens, markessjef for Hyundai i Europa.

Hymax-kunde Herbert Nevjen får teste den maskinen han har bestilt, en Hyundai 160 LC-9.

Hyundai vil inn på traktorgravermarkedet i India med H940s. India er allerede et viktig marked med egen Hyundai-fabrikk.

I ytterkant av det enorme skipsverftet i Ulsan ligger fabrikkene som produserer anleggsmaskinene til Hyundai. Produksjonen av 1,5-tonnere til 120 tonns maskiner foregår her og på fabrikken for middels til store maskiner tar det omtrent tre timer fra en maskin starter på produksjonslinja til den er ferdig i andre enden.

Det ruller ut 7500 nye maskiner fra fabrikkene i Ulsan årlig.

Delegasjonen fra Norge bestod av fire fra Avitec, den norske importøren av Hyundais småmaskiner, og fra Hymax, importøren for Hyundais store maskiner, deltok det åtte. Medregnet to fra pressen var det altså 14 nysgjerrige anleggsfolk som fikk gå igjennom fabrikken.

Minigravere til el-maskin

Her var vi vitne til montering av alt fra vanlige minigravere til store beltegravere med elektrisk motor, beregnet på nettstrøm.

Hyundai hadde på denne turen lagt opp til et svært innholdsrikt program hvor vi fikk se mye av både Hyundai og av det fjellrike landet.

2 maskiner i 1985

Hyundais CE-divisjon ble opprettet i 1985, men ble et eget selskap først to år senere. I 1988 kom de første gravemaskinene etter eget design, en 21-tonner og en 29-tonner beregnet for det koreanske markedet.

120 modeller i dag

Nå 24 år senere leverer de 120 modeller fordelt på gravemaskiner, hjullastere, industritrucker og kompaktlastere. Produksjonen ligger på rundt 36.000 enheter årlig fra fabrikkene i Sør-Korea, Kina og India.

De er i ferd med å etablere en i Brasil og en ny hjullasterfabrikk i Kina. De har et mål om å selge 10.000 hjullastere årlig i det kinesiske markedet innen 2015.

Delt på tre store

I det Sør-Koreanske markedet er det Hyundai, Doosan og Volvo som deler på markedet med omtrent en tredjedel hver seg. Summert opp kan man vel si at utviklingen har gått svært fort for Hyundai. De er i dag verdens femte største produsent av anleggsmaskiner, og Europas raskest voksende maskinleverandør, i følge Hyundai selv.

Har store markeder

Hyundai regner seg selv som nummer syv i verden når det gjelder beltegravere og nummer 11 når det gjelder hjulgravere. Mye av volumet kommer fra Russland hvor de er markedsledere med 34% og Brasil hvor de ligger på andre plass etter Caterpillar. I Kina, hvor de også har to fabrikker, ligger markesandelen på over 17%. Disse markedene blir kalt for Brick-countries og salget består stort sett av nye maskiner til et nytt marked.

Ytterligere vekst?

Hyundai er i en vekstfase, men når det gjelder det Europeiske markedet er det selvsagt roligere. En ekstra utfordring, i tillegg til økonomisk nedgang, er at Hyundai må kjempe seg til andeler fra eksisterende markeder og fra produsenter som har godt fotfeste og et innarbeidet navn.

Likevel mener Peter Neujens, markedssjefen for Europa, at folk nå anerkjenner Hyundai som et godt merke og at de har et økende vekstpotensial. Han ser også på det norske markedet som et attraktivt marked, selv om det er relativt lite i denne sammenhengen.

Vil øke 40%

Det prates mye om vekst i Hyundai- og det er ytret et ønske om å øke produksjonen med 40 prosent, som jo er betydelig. Peter tror det handler mye om å få "bums in the seat", altså å få brukerne til å prøve Hyundai-maskiner.

Gamle Halla

Etter omvisningen på fabrikken i Ulsan bærer turen videre inn i landet. I det vi kjører inn i Eumseong, midt i Sør-Korea nærmer vi oss den gamle Halla-fabrikken.

Strategisk

Hyundai gjorde et strategisk oppkjøp av Halla Heavy Industries i 1999 og la etter hvert ned produksjonen av gravemaskiner og hjullastere. De beholdt produksjonen av industritrucker som fikk Hyundai-logo fra og med 2000.

Knut og Halla

Knut Tangen, daglig leder og eier av Hymax, forteller om den tiden han solgte Halla-maskiner fra 1997 og i perioden da han stod uten agentur etter Hyundai sin overtagelse. Det var Motorsalg som hadde Hyundai-agenturet på den tiden, noe de hadde ut 2005. I 1999 fikk Hymax agenturet på Kubota og fra første januar 2006 fikk Hymax agenturet på Hyundai-maskiner og startet opp import. I dag deler Hymax og Avitec på importen hvor sistnevnte tar seg av smågravere opp til 8 tonn og kompaktlastere.

Demofeltet

Vi ankommer Halla-fabrikken, som ikke har vært en fabrikk på mange år nå. Her driver Hyundai med utvikling, opplæring og de har et demofelt, i tillegg til å ha et stort delelager. I det vi går inn på demofeltet blir vi møtt med stående applaus fra Hyundais folk, Sør Korea er fint sånn. Man blir veldig godt mottatt og det råder en svært høflige og vennlig tone.

Perfekt koreagraf

Under showet fikk vi demonstrert det meste Hyundai har å by på av maskiner til heftig musikk, fyrverkeri og tradisjonelle koreanske trommer. Beltegravere som står på vektloddene og vrikker i takt til musikken gjør at vi blir stående å måpe. Førerne har tydeligvis gjort dette noen ganger tidligere og alt har perfekt koreagrafi.

En tur innom deres opplærings- og forskningssenter var også med på programmet. Turen gikk videre og da kvelden kom nærmet vi oss Seoul med sine 25 millioner innbyggere. At turen gjorde et sterkt inntrykk er nok ikke å overdrive for noen av oss deltagende.

Starter motorproduksjon

I 2014 starter Hyundai opp produksjon av motorer i et 50/50 joint venture samarbeid med Cummins.

Det er opprettet et eget selskap, HCEC (Hyundai Cummins Engine Company), som får egen fabrikk i Daegu, Sør Korea.

Her vil de produsere motorer med effekt fra 150 til 300 hestekrefter.

50.000 motorer årlig

Fabrikken får en kapasitet på 50.000 motorer årlig. Motorene vil møte utslipskrav tilsvarende tier 2 og tier 3 i USA og vil dermed bli brukt i masseforflytningsmaskiner som skal til potensielle vekstmarkeder som Midtøsten, Russland, Afrika og sørøst Asia.

En hærlig norsk gjeng på tur. Fra venstre: Kenneth Aune, Marius Jacobsen, Thor Jørgen Bruserud, Hilmar Zehe, Hans Johan Halvorsen, Julianne Olsen, Herbert Nevjen, Knut Tangen, Stig Hågensen, Harald Even Fosse, Frode Fosse og Jon Åge Haug.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!