- Sånne jobber som er gøye, smiler Tommy Mathisen. ¿ Det er sjelden de klarer å beregne rett vekt på forhånd. Denne garasjen skulle veie tre tonn, men ifølge kranen min veier den det dobbelte.

Seks aksler, men smidig som en singel bil. Med citytrailer og tvangsstyring bak er det kun bilens størrelse som byr på begrensninger i forhold til fremkommelighet.

TM Transport har sitt opphav i TM Group, som er holdingselskap også for Taraldsvik Maskin AS.

Frode Jørgensen har det daglige ansvaret for transportdelen og utviser stor fantasi når det kommer til muligheter for inntjening.

De seks ansatte omsatt i fjor for hele 35 millioner kroner, men det må legges til at en del av inntekten kom via innleide mobilkraner som deltok i storarbeid på anlegget til LKAB, der Skanska er en stor oppdragsgiver for TM Transport.

Vest Kran

- Vi har et godt samarbeid med Vest Kran, sier Frode og tar oss med på en rundtur inne på anlegget.

Dimensjonene her er enorme, så vi skjønner at det ofte må kraftigere saker til enn TM Transports nye 100 tonnmeter for å få jobben gjort.

Foruten sistnevnte, er det tre andre kranbiler fra 22 til 85 tonnmeter i sving hos Narvikbedriften.

En av dem går fast for Byggmakker Per Strand i Narvik. Nylig investerte de også i en 90-tonns mobilkran.

PM kraner

TM Transport har også kontrakt på all utkjøring av ferdigprodukter fra Beisfjord Sementvarefabrikk til hele Nord-Norge.

To semitrailere tar seg av denne kjøringen og annen spesialtransport.

Blant annet er de ofte sørover i landet for å hente nytt utstyr.

- Vi er forhandler for PM kraner og vi har agentur på Snorkellifter. Dessuten har vi kjøpt topp utstyrte verkstedlokaler av Statens vegvesen, der vi har hydraulikkverksted, vaskehall og sveiseverksted. Vi prøver å ikke gå de lokale lastebilverkstedene i næringen, så vi driver for det meste selvhjelp med to ansatte, sier Frode.

Store jobber

TM Transport er over gjennomsnittet opptatt av ikke å gå konkurrentene i næringen, får vi inntrykk av. Den samme filosofien skinner igjennom på kranjobbene.

- Vi prøver å holde oss i Narvik. Ringer de fra andre steder så henviser vi til lokale konkurrenter vi vet er nærmere. Vi ser på dem mer som samarbeidspartnere enn konkurrenter, innrømmer han.

En slik holdning virker sikkert godt i en hverdag med plenty å gjøre. På sikt ser det ikke ut til å bli mindre, med de massive utbyggingsprosjektene som er på trappene i denne regionen. Sykehus, Hålogalandsbrua og store investeringer i forbindelse med malmfrakten fra Sverige, kan nevnes. Både utskipingskaien og Ofotbanen står foran store utbedringer i tiden som kommer.

Ny MAN

Nylig ankom siste skudd på stammen, i form av en kransemi med landets første 100 tonnmeter fra PM Kran.

En fireakslet MAN TGS 35-480, der sjåfør Tommy Mathisen har fått frie tøyler i forbindelse med planleggingen.

Med citytralle fra Vestlandske Trailerimport og to svingbare aksler bakerst er dette settet smidig som en distribusjonsbil.

Frode Jørgensen er driftsleder i TM Transport AS. Han har kontroll på det meste som rører seg i Narvik og sørger for at kranbilene har nok å gjøre lokalt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!