Veibanen ble flyttet litt for å gi rom for gang- og sykkelveien. © Foto: Tobias N. R. Hansen

- For å gjøre dette mulig er veien inn til flyplassen "flyttet" litt. Dette for å gi rom for en g/s-vei mellom stranda og kjørevei. For å sikre de myke trafikantene som ferdes langs den nye g/s-veien, er det montert rekkverk som skiller. Det er valgt et rekkverk i tre, istedenfor i stål, forteller markedssjef Lars Michal Holstad i Vik Ørsta AS, i en pressemelding. I følge byggeleder Per Ove Stokkeland hos Statens vegvesen er dette rekkverket valgt på grunn av rekkverkets harmoni med landskapet og miljøet langs Solastranda.

- I tillegg til levering og montering av trerekkverk i standard utførelse, er det montert to horisontale føringselement mot g/s-veien. Disse har til funksjon å beskytte syklistene mot å sykle inn i mellom og hekte i stolpene, forteller Lars Michal Holstad.

Til dette prosjektet er rekkverket levert og montert av Autovernmontasje A/S. Trerekkverket er av merke Tertu T40 4MS2. Rekkverket er en kombinasjon av tre og stål, der stål er benyttet som forsterkningselement av trevirket.

Utover dette er det en spesialtilvirket åpningsmulighet i rekkverket. Denne skal benyttes når sand som har blitt blåst innover land, skal fraktes tilbake til stranda.

Vik Ørsta AS leverer også trerekkverk, i tillegg til alle varianter av kjøresterke vei- og brurekkverk, midtrekkverk, samt gang- og sykkelrekkverk i stål.

Rekkeverket i tre ble valgt blant annet fordi det skaper harmoni med landskapet og miljøet langs Solastranda. © Foto: Tobias N. R. Hansen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!