Livet etter fenomenet HiAce:: 1 av 2 velger mindre biler
Nesten halvparten (45 %) av de tidligere HiAce-kundene går en kubikkmeter eller mer ned i vareromstørrelse. Hele 1 av 3 kunder går en helt bilklasse ned, og klarer seg med rundt 4 m3 mot tidligere 6 - 7 m3. Det forteller markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.
Bedriften har gjennomført en analyse som viser at kundene er søkende og ønsker veiledning når de skal bytte til noe annet enn HiAce.
- Det er så mange som har vært fornøyde med HiAce´n sin at når de har byttet bil, har de rett og slett byttet inn i en ny HiAce. Dette skyldes nok både det sterke merkevarenavnet, samt at bilen har vært økonomisk gunstig.
Dreining mot mindre bilerStor bil er som regel dyrere i drift enn liten bil. Når vi gjør kundene oppmerksomme på at de kan klare seg med en mindre bil velger mange dette, påpeker markedsdirektøren.
- En dreining mot mindre biler ser vi også i andre sammenhenger, påpeker Paus, som tror denne trenden bare vil forsterke seg.
Det tror vi også. Registreringsstatistikken i fjor viste en solid oppgang for segmentet små varebiler.
Firehjulstrekk holder standNesten 80 % av de som leverte inn sin gamle HiAce hadde trekk på alle fire hjul. Av disse har også nesten 80 % valgt 4WD på nytt. 4WD-andelen går dermed ned, men holder rimelig godt stand.
LeasePlan har fortsatt omkring 2000 biler i sin portefølje og opplever også at mange vil forlenge leasingen av den populære bilen. Det gjør vi naturligvis innenfor rammene av operasjonell leasing, avslutter Paus.
Les også: Hiace får etterfølger
Kort om LeasePlan
LeasePlan er Norges største aktør innen biløkonomi, biladministrasjon og operasjonell leasing. Bedriften har har en leasingportefølje på mer enn 6 milliarder kroner og administrerer i Norge alene om lag 37.000 biler for store og små bedrifter samt for offentlig sektor.
Av dette utgjør varebiler litt over 50%. LeasePlan selger også omkring 8000 biler årlig til profesjonelle oppkjøpere via ukentlige auksjoner.