Det nye dobbeltsporet skal stå ferdig sommeren 2018, og blir dimensjonert for hastigheter opp til 250 km/t.

- Jeg er glad for at arbeidet med moderniseringen av Vestfoldbanen nå videreføres ved at vi i dag starter anleggsarbeidene på det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn som vil knytte Vestfold og Telemark sammen med en moderne jernbane, sa samferdselsministeren.

Med dobbelsporet forkortes reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik med inntil 12 minutter.

Prosjektet har en kostnadsramme på 6,1 milliarder kroner. Den 23 km lange traseen får 7 tunneler med en samlet lengde på 14,5 km og det blir ti bruer med en samlet lengde på 1,5 km. Den lengste brua vil gå over Hallevannet og blir 438 meter lang.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!