Hulken er en grønnlakkert Hitachi EX1200 med ekstra motvekt for å klare den kraftige saksa.

Maskinen med en Genesis 2500 saks som veier 25 tonn og har en klippekraft på 3000 tonn. Med klypa kan han løfte 15 tonn, mens maskinen som har ekstra motvekt har en løftekraft på 40 tonn.

Nei, det er ikke snakk om tegneseriefiguren skapt av Stan Lee og Jack Kirby i 1962. Men maskinen er svært passende oppkalt etter den.

Det er snakk om en 2008-modell Hitachi EX1200 på 120 tonn med maskinfører Josef Blikra bak spakene.

Som en av de første maskinførerne her på miljøbasen i Vats, har Josef allerede gapt over en del av Norges offshorehistorie. Klipping har han drevet med siden 2006 og han kan avkrefte at dette er et monotont arbeid.

- Det er mye å tenke på og for å gjøre det så effektivt som mulig samtidig som man ikke skal skade maskinen, krever det mye erfaring, forklarer han.

Ståleventyr

Å være med på dette er som et eventyr for den erfarne maskinføreren, han ser mange utfordringer med å klippe stål. Han innrømmer at han selv har en interesse for dette og da blir det en trivelig arbeidsplass.

Stor kapasitet

Hulken er importert fra Holland og det er den forrige eieren som har lakkert den grønn, noe som selvsagt ga den kallenavnet. Den er utstyrt med en Genesis 2500 saks som veier 25 tonn og har en klippekraft på 3000 tonn.

Med klypa kan han løfte 15 tonn, mens maskinen som har ekstra motvekt har en løftekraft på 40 tonn. Det fungerer veldig bra får vi vite, men man må vite hva man holder på med. Å kjenne begrensningene er viktig når det er så store krefter i sving.

- Det er ikke alltid Nordsjø-stålet gir seg først, smiler Josef.

Et sett med kniver til klypa varer i snitt 10 dager før de må snus. De kan snus fire ganger før de skiftes og da koster et nytt sett 80.000 kroner.

Kraftig

Modulen han har begynt å bite løs på, kommer fra Vest Ekofisk 2/4 D. Det er en kraftig underkonstruksjon som Josef og Hulken skal gjøre om til småbiter i løpet av maks fem dager.

Arbeidet innebærer også mye sortering, blant annet må prosessrør tas vekk fra resten av vrakgodset. Syrefaste materialer og elektronikk må også fjernes. Josef har en rolig, men effektiv innstilling til arbeidet, det blir både billigst og mest effektivt på den måten.

- Det er på det jevne at jobben blir gjort, prøver man å arbeide på 120 prosent, stopper det som regel opp til slutt, kommenterer han.

Den tidligere gårdbrukeren har alltid vært forsiktig med utstyret. Og siden han har kjørt forskjellige maskiner siden 70-tallet har han igjen for denne innstillingen.

Krevende

Arbeidsformen krever også at man er våken og utvilt. Det er et sterkt fokus på HMS her og rundt rivningsmaskinene er det sperrebånd som indikerer store sikkerhetssoner.

- Det kan sprette stål fra riggen, men som oftest ser jeg det når det er i ferd med å skje og kan da snu saksa før det kommer, forteller han.

Hulken biter løs på Ekofisk-modulen. En øredøvende knaking og skraping kommer i det Nordsjø-stålet endelig gir seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!