Servicemekanikerne Torleif Størvold og Spike Hoggart. En dyktig trønder og en dyktig engelskmann utgjør et svært travelt team.

Dagens første oppdrag er 500-timers service på denne Volvo L350F. Hjullasteren går i tunnelene og brukes til å hente ut steinmasser etter skyting.

Service-folkene har fått låne et av Veidekkes telt inntil videre. Volvo Maskin Service har en egen mann dedikert til dette anleggesområdet alene.

Vi tar en tur inn i det som kommer til å bli et av jernbaneløpene gjennom fjellet.

Spike har fått løs det gamle luftfilteret og det er ikke vanskelig å se at det trengtes et nytt.

Tidlig en morgen i august møter vi opp på Ausenfjellet i Frogner. På innsiden av verkstedbygningen er det allerede full aktivitet hos den lokale avdelingen av Volvo Maskin Service.

I følge avdelingsleder Tor Tørnby har det vært en smart avgjørelse å etablere seg nord for hovedstaden. Generell stor aktivitet i området og særlig de to store anleggene på Gardermoen og på E6 nord for Minnesund har gjort servicemedarbeiderne svært travle.

Oppdalingen

Nede på verkstedgulvet er gjengen klare med å legge frem deler og utstyr som skal være med ut på servicebilene for dagen. Vi inntar passasjersetet i Torleifs Renault Midlum og kursen settes mot Minnesund.

Oppdalingen har jobbet 38 år som anleggsreparatør og selv om han har bodd her nede i 28 år er trønderdialekten fortsatt ivaretatt. Han begynte hos Åkermann på Skedsmokorset og ble med til Mastemyr da Volvo kjøpte det i 1991.

Aktiviteten øker

De siste årene har aktiviteten økt betraktelig på grunn av en enorm anleggsvirksomhet i regionene nord for Oslo. Ikke minst er Gardermoen-prosjektet og E6- og jernbaneutbyggingen med på å danne et stort grunnlag for servicejobber.

- Jeg er vel innom OSL en til to ganger hver uke og fredagene er de mest travle siden de er satt av som servicedager der oppe, forklarer Torleif.

Entusiastisk

Men travle dager legger tydeligvis ingen demper på Torleifs entusiasme, ingen dager er like og det synes han er helt nydelig. Han gleder seg på søndag, for da skal han snart på jobb igjen. Han skryter også av arbeidsgiveren som har skaffet gode og svært velutstyrte servicebiler.

Neste år fyller han 60 og han håper på å jobbe noen år til.

- Jeg har det så bra på jobben, miljøet er svært trivelig og firmaet behandler oss bra, innrømmer han.

Tungvektere

Opprinnelig jobbet han kun med gravere, men ved å lære seg opp på hjullastere i tillegg er fleksibiliteten blitt bedre og i dag kan han drive med det meste. Dagens oppdrag består av to tungvektere som trenger litt ettersyn.

Førstemann ut er en Volvo hjullaster av typen L350F, som er den største hjullasteren Volvo CE lager.

Spike

Nestemann er heller ingen smågutt, Volvo-graveren EC700. Anleggsmagasinet får være med på det første oppdraget denne dagen og vel fremme i det den provisoriske servicehallen til Veidekke blir vi møtt av kollegaen Spike Hoggart.

Den muntre engelskmannen er Volvos servicekoordinator på anlegget. I det røde teltet står den 60 tonn tunge hjullasteren og venter på sin 500-timers service. Spike og Torleif legger en slagplan for dagen og setter i gang.

Service

Filtre skal skiftes, 35 liter olje skal ut og ny olje skal inn, i tillegg skal en del småting fikses. Det tar litt lenger tid med de store maskinene, blant annet fordi det er mer olje som skal renne ut. Det er ingen tid å miste, for så fort en ny salve blir detonert i en av tunnelene, vil entreprenøren helst ha tilgang til alt utstyret.

Luftfiltre både til motoren og til førerhytta byttes ut, de er helt sorte fra alt støvet inne i tunnelene og på anleggsveiene. Gammel olje renner ut samtidig med at filtre både her og der skiftes ut.

Travel

Spike Hoggart har vært i Norge i 18 år, prater bra norsk, har giftet seg med en norsk jente og har klart å bosette seg midt i anleggsområdet langs Mjøsa. En samvittighetsfull og dyktig Volvo-mekaniker som bor midt i Norges største anleggsområde, da trenger vi vel ikke å forklare at dette er en svært travel mann.

Vi får sitte på en tur på det digre anlegget langs Mjøsa. Det er ikke en seeghtseeing-tur, for vi leter faktisk etter en rammestyrt Volvo-dumper som mangler en av sikkerhetsvaierne på siden av kassa.

Maskintegnspråk

Det er det østerrikske selskapet Alpine Bau som står for mye av arbeidet her og utstyret deres består av en del Volvo i tillegg til Cat-maskiner.

I tillegg til østerrikere er det arbeidere fra Norge, Sverige, Tyskland, Slovenia, Irland og Bulgaria. Spike kommenterer at han godt kunne trengt et kurs i tegnspråk, men han har i mellomtiden funnet opp et eget maskintegnspråk som ser ut til å fungere greit.

En ny vaier festes på en Volvo A35D, det hele er unnagjort på noen minutter. Alt kan fikses ute i felten, begrensningene går på delenes størrelse og tyngde.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!