- Vi har utnyttet hele organisasjonen for å skape best mulig lønnsomhet for kunden, sier Sandro Grimpe, hos Scania-Bilar Sverige AB.

Det er Peab og Scania-Bilar Sverige AB som har inngått en langtidsavtale frem til 2021 for Northland Resources i Pajala.

Det er snakk om hele 400 lastebilsett med serviceavtaler som skal leveres og avtalen er den mest omfattende som Scania har gjort med gruveindustrien i Sverige noensinne.

Ettersom bilene skal gå i tøff gruvetransport, er det en total pakkeløsning som Scania nå skal levere. Det betyr naturligvis finans, sjåføropplæring, oppfølging av kjøretøyene, service og reparasjon, inklusive dekkleveranser.

Scanias egne aksler på slepene

Blant annet skal Scania levere spesialtilpassede dumperkasser med Scanias egne aksler. Det skal gjøre det enklere for serviceverkstedene å ha reservedeler tilgjengelig til enhver tid.

Dette er i seg selv en nyhet og Scania satser nå på å utvikle dette konseptet og tilby påbyggere egne komponenter via et eget selskap, Scania Components.

Forplikter seg til å bli billigere

Tilslutt forplikter Scania seg til i løpet av perioden å kontinuerlig senke kostnaden pr. transportert tonn basert på nøkkeltall for utgifter for drivstoff, dekk samt reparasjoner og service. For å få istand dette har Scania samarbeidet med gruveindustrien når det gjelder veiinfrastruktur og transportopplegg.

Lastebilene skal gå i trafikk døgnet rundt med en årlig kjørestrekning på 400 000 km for transport av anriket malm til jernbanedepoter for videre transport til Narvik.

Settene er optimaliserte for å håndtere togvekter opp til 90 tonn.

Når gruvedriften er fullstendig utbygget i 2015 skal et 80-talls biler og 400 sjåfører stå for frakten av de omkring 5 millioner tonn jernmalmkonsentrat som er planlagt utvinnet i Pajalaområdet.

Det hele viser i et nøtteskall at man ikke lenger "bare" kjøper en lastebil, men et helt konsept - og vel så det. Dette vet de store kundene å utnytte, så det er neppe noen enkel løsning for anledningen som Scania har dratt opp av ermet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!