Tor Ingar Walther i kjent positur under oppdrag ute i skogen. Året var 1972 og maskineventyret hadde akkurat begynt.

Selv om det kjøres både Scania og Volvo innrømmer Tor Ingar at han svermer til V8. Her står han foran deres nyrestaurerte Scania 140 fra 1972, den første med V8-motor. Han kjørte selv en slik i 15 år og nå tar han rett som det er en tur for å levere et lass med 72-modellen.

Denne nyrestaurerte Volvo N86 fra 1967 med en Brøyt X2 på slep, var en gang et vanlig syn på veiene.

Tor Ingar Walther startet opp i 1972 med en traktorgraver og skaffet seg kjapt en Brøyt X2 1959 modell. Oppdragene gikk på utgraving av skaudiker og tomter, men snart utvidet driften seg til å gjelde fjellsprenging.

Brøyt X2

Vi står inne i en ferdig pyntet verkstedhall og ser på gamle bilder fra 70- og 80-åra. Tor Ingar mimrer tilbake til tiden da han dro seg frem i skogen med sin Brøyt X2, som hadde produksjonsnummer 12 og hvor aggregatet var drevet av en luftavkjølt tresylindret motor.

- Alt var så mye enklere da, der maskinene ikke kom til, var det bare å bruke spaden, minnes han.

Jubileumsåret

Entreprenørfirmaet er blitt populært i bygda med mange kunder lokalt. De hjelper til med vannlekkasjer og leverer en del masser i nærområdet. I år er det 40 år siden han begynte med maskiner.

200 år

En slags utrolig tilfeldighet har gjort at også Tor Ingar selv fyller 60 år i år og sammen med Laila har de rubinbryllup (40 år) dette året. Ikke nok med det, for sønnen Cato fyller 40 år og barnebarnet Thomas fyller 20 år.

Alle tre har de funnet sitt kall i livet, som er bak spakene på anleggsmaskiner og bak rattet på lastebiler. Vi kunne driste oss til å slå dette sammen til et 200-års jubileum kanskje, uansett var det liten tvil om at det skulle feieres utover kvelden i Walther-verkstedet.

Åkermann, Volvo og Komatsu

I maskinparken har det fra tidenes morgen vært Brøyt, Åkermann og mye Volvo. Til deres drift har det ikke vært nødvendig med det største utstyret og vektklassene spenner seg fra to til 22 tonn.

To Komatsu-gravere representerer de nyeste i parken og er et resultat av at Cato og Thomas ville forsøke noe annet. Det er gode maskiner synes de. Thomas som alene har kjørt 1200 timer med sin PW148 hjulgraver, liker godt arbeidsplassen sin.

De er alle sammen enige om at servicenivået er like bra for den Japanske maskinen som for andre merker. Hjulmaskinene går mye på vedlikeholdsavtaler for Sarpsborg kommune. I tillegg kjøres det for NCC, Fortum, flere golfklubber og en rekke private kunder.

Bruker det gamle

Er det en ting Walther-gjengen er kjent for så er det å ta vare på og ikke minst bruke det gamle utstyret. Restaurering og vedlikehold av gamle maskiner og biler foregår under kosekvelder i verkstedet og på vinterstid når det er lite å gjøre.

Resultatet er en maskinpark som har høy snittalder, men som til gjengjeld ser veldig hel og pen ut.

- Livet til guttene har vært preget av maskiner fra starten av og Thomas var med i en babybag bak i dumperhytta når Cato var ute og kjørte, forklarer Tor Ingar.

Lært av far

Selv lærte Tor Ingar å skru av sin far som var bilmekaniker. Etter å ha kjøpt sin første moped for 30 kroner kom han så vidt hjem i gården før motoren havarerte. Da la far ut avispapir på kjøkkenbordet og Tor Ingar måtte skru ut motoren og løfte den inn.

- Han viste meg og brødrene mine hvordan det hele fungerte og hvor feilen var, så skaffet han deler og vi fikk skru det sammen igjen, forklarer han.

Enkelte av oss får levebrødet inn med morsmelka og blir dyktige og allsidige. Tor Ingar, Cato og Thomas er gode eksempler på det.

At anleggsfolkene fra Dueholen har hatt sansen for Brøyt og Åkermann, er det liten tvil om. Dette bildet anslås å være fra 80-tallet med Tor Ingar som skuer opp på maskinene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!