Et display på dashbordet gir sjåføren oversikt over batterikapasiteten og forbruk.

Noe oppsiktsvekkende er det at Metropolis har en dieselmotor fra Volkswagen. Motoren genererer ekstra kraft for å forlenge rekkeveidden og gir kraft til støttefunksjoner.

På IAA messen i Tyskland i september kan man se de nye MAN-modellene med Euro 6 motorer, i både busser og lastebiler.

I tillegg skal MAN vise Efficient Line og hele rekken av lastebiler fra TGL, via TGM og TGS opp til TGX med oppdatert nytt design. De vil også lansere sin nye logo hvor løven er en separert fra MAN-bokstavene.

Metropolis

En oppsiktsvekkende nyhet er også deres nye miljøprosjekt som er døpt Metropolis. En tung pluginhybrid lastebil basert på deres TGS-modell.

Den lades ved hjelp av en normal stikkontakt og strømmen lagres i et llitium-ion batteri som er plassert under førerhuset.

Ideen er at biler som dette skal kjøre helt utslippsfritt i bysonene og nærmest støyfritt.

Man forventer at de fleste land vil innføre utslippsfrie soner i byer i nær fremtid. Dette prosjektet skal gjøre MAN forberedt på fremtiden.

VW-motor

Noe oppsiktsvekkende er det også at dieselmotoren som genererer ekstra kraft for å forlenge rekkeveidden, kommer fra VolksWagen-konsernet.

På slutten av året skal MAN Metropolis ut på en toåring felttest og vil da gå som et renovasjonskjøretøy.

TGS 6x2

Basert på en MAN TGS 6x2-4 får den kraft fra en elektrisk motor som gir 203 kW og driver lastebilens bakhjul via en to-trinns automatisk gearkasse.

Sparsom

Enheter som servostyring, kompressor og hydraulisk pumpe samt air-condition-systemet er også operert elektrisk og behovstyrt via energi-management system. På denne måten skal den være sparsom med energiforbruket. En fargeskjerm i cockpiten informerer føreren om de aktuelle energi parametere, slik som energigjenvinning, batteristatus og ladning.

MAN Metropolis er en elektrisk drevet bil basert på en MAN TGS 6x2-4. Den elektriske motoren gir 203 kW og driver lastebilens bakhjul via en to-trinns automatisk gearkasse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!