Man kan selvsagt la seg imponere av utstyr som vareromsbelysning med bevegelsessensor, motorisert skyvedør, ryggekamera, lettmetallfelger etc., men det er nå drivlinja og kvalitetsfølelsen som får vår fulle oppmerksomhet. © Foto:c Vetle Granath Magelssen

Komforten er meget god, ikke minst takket være en avfjæret førerstol.

For dårlig! Kablene i taket er forsøkt skjult bak deksler i hardplast. Her har to av dem løsnet, mens de øvrige ser ut til å gjøre det samme snart.

Idéen til importøren var egentlig ganske fornuftig, spør du oss. Ta ut en demobil der de har puttet på det meste de kan levere av ekstrautstyr, slik at presse, kunder og andre kan få oppleve at Mercedes-Benz leverer noe annet enn en standardbil. Og med stor motor, en fullverdig automatgearkasse og en del annen stæsj, ja så blir prisen meget høy. Trøsten må være at Staten får sitt i form av nærmere 280.000 i moms og engangsavgifter.

Motoren er en opplevelse

Man kan selvsagt la seg imponere av utstyr som vareromsbelysning med bevegelsessensor, motorisert skyvedør, ryggekamera, lettmetallfelger etc., men det er nå drivlinja og kvalitetsfølelsen som får vår fulle oppmerksomhet. Motoren under snuta på Sprinter er rett og slett en opplevelse. En V6 dieselmotor på med tre liters slagvolum, yter 190 hk ved 3800 o/min., med et dreiemoment på 440 Nm fra 1600 - 2600 o/min.

Her snakker vi om en meget harmonisk motor med en nydelig gange, samtidig som den er kvikk med et herlig bunndrag. At motorlyden skapte begeistring bevises av det faktum at undertegnede dro ned sideruta mer enn en gang for å nyte lyden. Og en slik motor fortjener selvsagt en skikkelig, fullverdig automatgearkasse. I Sprinters tilfelle er det snakk om en femtrinns sådan.

På landeveiskjøring er bilen rett og slett en nytelse å kjøre, ikke minst takket være den meget gode kvalitetsfølelsen, det lave støynivået og den avfjærede førerstolen. Og med cruisekontroll blir motorveikjøring en avslappet opplevelse. Det som derimot trekker ned er å se på forbruket på kjørecomputeren; den viser stort sett et forbruk på mellom 1,2 og 1,3 liter pr. mil.

Lett bak

Skal man bevege seg på underlag som krever mer enn vanlig bakhjulsdrift så er det bare å koble inn firehjulstrekken. Dette gjøres ved hjelp av en bryter på dashbordet. Med den aktivert kan man også koble inn lavserien for å krypkjøre utenfor allfarvei. Og det er vel nettopp reduksjonskassa som er årsaken til at bilen står på stylter? Den bygger såpass ned at man må få karosseriet i været for ikke å bli for lav. Og så vidt vi vet er dette det eneste 4x4-systemet man kan få.

Synd egentlig, for de fleste som velger en varebil skal ikke bevege seg i terrenget, men ønsker allikevel bedre framkommelighet. For det er med Sprinter som med de fleste andre varebilene med bakhjulsdrift - de er svært lette bak. Sprinteren vi har kjørt slapp bak hele tiden.

En kvikk motor og en litt tung gassfot, sørget for det. Vi tror mange ønsker firehjulstrekk uten at bilen skal se ut som en terrengbil. Mercedes-Benz Sprinter er i utgangspunktet en pen varebil. Men i 4x4-versjon ser den mer ut som en bil tilhørende antiterrortroppen til Politiet, enn en påkostet varebil.

Og når vi først er inne på påkostet. Kabelstrekket i taket bak i varerommet er forsøkt skjult bak noen simple deksler i hardplast. Her datt dekslene ned etter tur, og de som hang igjen i taket, så ut til å kunne dette ned når som helst. Det sto ikke helt i stil med bilprisen på den gromme varebilen.

Firehjulsdrift og lavserie velges enkelt ved hjelp av disse bryterne.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!