Med den nye drivlinja har også Amarok endelig blitt godkjent for tilhengervekt på 3,2 tonn.

Gearvelgeren er som på en tradisjonell automat, om man vil låse den i et gir, velges sportmodus. På gearkonsolloen finnes også bryterne for ESP, differensialsperre bak og Offroad-ABS.

Stadig like trivelig førerplass i Amarok Highline, med gode seter og gode innstillingsmuligheter.

I terrenget har vi allerede sett at nye topversjonen av Amarok klarer seg bra med 8 trinns automat, permanent firehjulstrekk, diffsperre bak og offroad-ABS.

Volkswagen Amarok Dobule Cab Highline 180 TDI 4Motion permanent 8-trinns automat

Motor: 2.0 BiTDI common rail

Effekt: 180 hk

Dreiemoment: 420 Nm

Topphastighet: 180 km/t

0-100 km/t: Ikke oppgitt

Co2 Utslipp: 203 g/km

Lengde: 525 cm

Bredde: 194 cm

Høyde: 183 cm

Plan lengde: 155 cm

Akselavstand: 310 cm

Tillatt totalvekt: 2820 - 3040 kg

Egenvekt: 1910 kg

Nyttelast: 663 - 872 kg (avhengig av fjæringspakke)

Tillatt tilhengervekt: 3200 kg

Vadedybde: 50 cm

Bakkeklaring: 25 cm

Pris Varebil BMT-versjon: 390.900 kr

Pris personbil BMT-bersjon: 621.200 kr

Amarok har til nå vært solgt som Double Cab med motorer på 122 og 163 hestekrefter kombinert med manuell sekstrinns gearkasse. Mange har valgt 163-hesteren på grunn av lav prisforskjell på de to.

3,2 tonns kapasitet

Sistnevnte er nå i ferd med å fases ut til fordel for den nye 180-hesteren som gir et dreimoment på 420 Nm. Den nye utgaven sørger også for at Amarok nå kan trekke tilhenger med brems på 3,2 tonn, mot 2,8 tonn på den vanlige drivlinjen.

To turboer

Volkswagens BiTDI-motor bruker to avgassturboer. En mindre turbo som tar seg av de lavere turtallsområdene og en stor turbo for det øvre turtallsområdet. For mellom registeret bruker den begge turboene. Inntrykket vårt var dominert av god trekkraft gjennom hele registeret og at bilen både virker sterk og kvikk. Men det må sies at det er den nye automaten som imponerer mest på denne bilen.

Imponerende automat

Volkswagens nye 8-trinns automatkasse gjør nemlig at skiftene mellom de åtte gearene går imponerende kjapt og nærmest sømløst, som på en DSG-kasse.

Men dette er ikke en DSG-kasse, det er en 8-trinns automat med tradisjonell konverter-clutch som er "lånt" fra Audi A8. Gearkassa som er levert av ZF har en spredning på gearene som gjør at det første trinnet fungerer som et reduksjonsgear for kjøring offroad i lave hastigheter.

Sportmodus

Med dette har Volkswagen spart vekt ved å slippe å bruke en egen reduksjonsgearkasse. Sikkert til forargelse hos hardbarka offroadentusiaster, men Volkswagen har nok gjort hjemmeleksa si her. For hvor mange av disse pickupene blir egentlig brukt til skikkelig terrengkjøring? Egenskapene Amarok har offroad skal likevel være sikret gjennom automatens åtte trinn og bilens permanente firehjulsdrift med Torsen-differensial bak.

Ved behov kan gearkassen låses i spesifikke gear ved hjelp av sportmodus. Det åttende trinnet er beregnet som et rent overdrive-trinn for for motorveikjøring, noe som ga motoren en rolig og fin gange på våre transportetapper.

40:60 fordeling

For kombinasjonen av en låsbar bakre diff, permanent firehjulstrekk og et ekstra lavt første gear, betyr at den er imponerende sterk når den klatrer bratte motbakker med løst underlag. Det permanente firehjulstrekksystemet er basert på en Torsen senterdifferensial med 40:60 fordeling av kreftene foran og bak.

Forholdet endrer seg underveis, avhengig av tilbakemeldingene bilen får fra underlaget. Selv om dette er et system vi kjenner fra mer ordinære biler, klarte det å imponere oss i kombinasjon med den nye automaten. Minst like imponerende var det når vi skulle ta oss ned stupbratte skrenter i terrengløypa.

Offroad-ABS

Amarok kan leveres med Offroad-ABS, spesielt utviklet til bruk på løst underlag. Funksjonen aktiveres med en bryter ved gearspaken. Med en gang den er aktivert, økes bremseintervallene. Hjulene blokkeres på en kontrollert måte, slik at det løse underlaget forskyves og bremsekiler dannes foran hjulene.

BMT-versjon

Amarok med 180 hester og 8-trinns automat finnes også i en BMT-versjon med blue motion technology.

Da har den et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,76 liter på mila og et CO2 utslipp på 199 g/km. BMT inkluderer start/stopp-funksjon, noe som fungerer bra med automatgear fordi man slipper å sette bilen i fri slik man må på biler med manuell kasse.

Signaleffekten

Denne versjonen av Amarok (på grønne skilter) vil nok være tiltalende for de som tilbringer mye tid bak rattet på sin pickup. Amarok er tøff å se på med det riktige utstyret og får kjapt en god singaleffekt. Aller best er den på landeveien, men for de som også er ute i terrenget, vil den fungere bra. Dessuten vil den være aktuell for de som har nytte av 3,2 tonns tilhengerkapasitet. Prisen for varebilversjonen er 390.900 kroner, noe som er konkurransedyktig i forhold til sammenlignbare konkurrenter.

Kombinasjonen av 8-trinns automat og Vokswagens 2-liter med biturbo har gitt oss et godt inntrykk. Amarok har blitt en god milsluker i tillegg til sine andre egenskaper.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!