I tillegg til tre L220G og åtte L220F hjullastere har Medmargruven flere L350F som brukes i arbeidet med å transportere marmor ut av bruddet.

220-modellene er utstyrt med pallegafler for å frakte marmorblokkene til den nærliggende havnen.

Far Yetkin Berberoglu (t.v.) eier tre marmorbrudd og flere fabrikker. Sønnen Can (t.h.) er også sterkt involvert i driften.

For å redusere stillstand på maskinene er det en Volvo-mekaniker stasjonert i marmorbruddet.

Et besøk i Medmargruven i Mersinprovinsen i Tyrkia, 68 meter over det blå Middelhavet, er en opplevelse som tar deg ned på jorden. Her oppe, ofte i ekstrem hete og i en luft som er tung av kvelende støv, arbeider mennesker og maskiner natt og dag for å utvinne en del av verdens mest etterspurte marmor.

Verdien på Tyrkias marmoreksport var rundt to milliarder U.S. dollar i 2010. Det er over 1500 produsenter bare i Tyrkia og til sammen eksporterer de mer enn 100 ulike sorter marmor.

60 tonn

Arbeidet med å ta ut marmoren i Medmargruven utføres med nærmest kirurgisk presisjon. Hver eneste marmorblokk hugges forsiktig løs, inspiseres og bedømmes. Kun 25 prosent av marmoren som tas ut er av tilstrekkelig kvalitet. Siden ingen av blokkene som tas ut er like, plukker kundene selv ut dem de vil ha før marmoren skipes ut fra den nærliggende havnen.

For å håndtere de store marmorblokkene som kan veie opp mot 60 tonn, kreves det presisjon. Til denne jobben har eieren av marmorbruddet investert i tre nye L220G hjullastere fra Volvo. Disse tre og fem stk L220F er utstyrt med pallegafler for å frakte marmorblokkene på en så skånsom måte som mulig. Fire EC460 og tre EC700-gravere brukes til å ta hånd om marmoren som ikke holder mål og avfall.

Teamwork

Maskinene jobber ofte som et team hvor hjullasterne med vanlig skuffe, hjelper til med å løfte blokkene opp på pallegaflene. Enkelte ganger må det også brukes to hjullastere for å frakte de store marmorblokkene ut av bruddet.

I 2010 ble det produsert ca 270.000 tonn marmor i Medmargruven. Det ble jobbet to skift, sju dager i uken og mange av de 330 ansatte bor i nærheten av bruddet.

Varmen og støvet i marmorbruddet er en utfordring for de mange maskinene. For å unngå unødvendig stillstand på maskinene, er det alltid en Volvo-mekaniker på stedet.

Alle Volvo-maskinene som brukes i marmorbruddene i Tyrkia, er utstyrt med oljebadsfilter som standard. Det er med på å forlenge serviceintervallene betydelig. I stedet for å bytte motorfilteret etter 200 timer, går maskinene 2000 timer mellom hvert filterbytte.

Marmoren tørrskjæres og for hver blokk som tas ut blir bruddet seks meter mindre. Nøyaktig hvor mye marmor det er i Medmargruven har ikke eieren oversikt over. En dag er det slutt, men når er det ingen som vet.

- Bare gud vet, sier plassjefen Ahmet Mushin.

Tre brudd

Medmargruven ble åpnet i 2004 og er en avdeling hos den fremgangsrike marmorprodusenten Tekmar. Selskapet eies og ledes av Yetkin Berberoglu, mens sønnene Can og Errol leder gruven i Medmar. Yetkin eier til sammen tre marmorbrudd og flere fabrikker, og har siden han startet opp i 1989 bygget opp det som i dag er en vellykket bedrift.

I starten kjøpte Yetkin marmor fra tyrkiske produsenter og eksporterte den til det amerikanske markedet. Han beskriver seg selv som en "gammeldags industrimann" og da han ikke lenger var fornøyd med kvaliteten på marmoren han kjøpte, bestemte han seg for å utvinne sin egen marmor.

Etter å ha brutt sin egen marmor i ett og ett halvt år, sto Yetkin for over halvparten av Tyrkias marmoreksport. I følge han selv så skyldes resultatet lang erfaring og hardt arbeid.

Kun 25 prosent av marmoren som tas ut er av tilstrekkelig kvalitet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!