Ola Steine, daglig leder BG Suldal AS, kom tilfeldig over et bilde på internett av maskinen og tente øyeblikkelig på ideen.

Riggoperatør Lars Roar Haaranes er veldig godt fornøyd med den nye maskinen. Etter en uke med testing er den klar til å tas i bruk for alvor.

En del av entreprisen er rassikring i form av bolter. Rundt 200 bolter i høyde opp til ca. 25 meter skal sørge for at strekningen blir trygg å ferdes på for de veifarende. BG Suldal har hatt flere fjellsikringsjobber og vet at denne typen jobber kan være utfordrende, ikke minst med tanke på sikkerheten til personellet som utfører jobben. Daglig leder Ola Steine hadde vært på utkikk etter utstyr som kunne gjøre denne type arbeid sikrere, samtidig som han ønsket noe som var mindre og mer kompakt. Derfor har selskapet nå en Manitou teleskoptruck med påmontert Motabert hydraulisk boraggregat i bruk på veiprosjektet.

Fjernstyring

- Jeg kom tilfeldig over et bilde på internett av maskinen og jeg tente øyeblikkelig på ideen, sier Steine. Maskinen er et samarbeidsprosjekt mellom Correct Maskin, Normann Olsen Maskin, Hetronic Norge og IRM Norge. Den noe spesielle maskinen ble for første gang vist frem på årets Vei og Anlegg.

Normann Olsen Maskin er importør av teleskoptrucker og lifter fra franske Manitou, Hetronic Norge har levert radiostyringen, IRM Norge leverte det hydrauliske boraggregatet fra Montabert og Correct Maskin har stått for utviklingen av den radiostyrte fjellsikringsmaskinen.

Styringen av maskinen foregår enten via en trådløs håndholdt fjernkontroll eller fra en kontrollposisjon som er bygget opp bak i varerommet på en varebil. Maskinen er utstyrt med flere kameraer, slik at operatøren har full kontroll over boreutstyret og der det jobbes. Maskinens teoretiske arbeidshøyde er 28,5 meter og det er rotasjon og tilt på bortårnet.

På dette veiprosjektet brukes ikke den avanserte fjernstyringen som er montert i en varebil, kun den håndholdte fjernkontrollen.

Sikkerhet

- En av mange fordeler med maskinen er at den som opererer utstyret kan oppholde seg i god avstand fra der det bores, sier Steine. Han forteller at en steinblokk som må boltes i utgangspunktet er løs. Noe som stiller store krav til sikkerhet på arbeidsstedet. Steine forteller at ved å bruke dette utstyret er det kun maskinen det går utover om en steinblokk skulle falle ned.

- Stål kan vi kjøpe mer enn nok av, mennesker er uerstattelige, sier Steine, mens vi ser på at Lars Roar Haaranes manøvrerer borhodet opp i bergveggen. På den ca. 500 meter lange veistrekningen er det en strekning på rundt 150 meter hvor det skal boltes. Haaranes borer med 2" krone og 32 mm stenger. De fleste boltene er tre meter, mens det enkelte steder muligens må brukes fire meters bolter.

Borriggen ble levert mandagen etter Vei og Anlegg, og da vi besøker veianlegget har entreprenøren fått prøvekjørt den et par dager.

- Vi har hatt behov for noen mindre justeringer, men Olav Løver og de andre hos Correct Maskin har løst dette på en veldig bra måte, sier Ola Steine. Når rassikringen langs Rv. 13 er ferdig har Steine planene klare for videre bruk av den nye riggen. Hva slags arbeid vil han ikke ut med, men med alle rasutsatte områder som finnes i Norge antar vi at det blir nok å gjøre for BG Suldal i tiden fremover.

Maskinens teoretiske arbeidshøyde er 28,5 meter og det er rotasjon og tilt på bortårnet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!