Med Cat 365 river og klipper Trond Hegna opp tonnevis med metaller som skal gjenvinnes.

Delte meninger om rivingen av smelteverket.

Odda Smelteverk ble satt i drift i 1906 og nedlagt i 2003. Siden den gang har mange av bygningene på området forfalt. Etter mye diskusjon ble det bestemt at deler av konstruksjonene kunne rives, mens mye må stå da det er fredet av Riksantikvaren.

Jobben med å rive blant annet blandekammer for kalk og koks, kokstørka og Priestovnen for brenning av kalk, er det Norsk Gjenvinning som har fått. Arbeidet startet opp på forsommeren og utføres av entreprenørfirmaene Grimsrud Anlegg AS fra Sande i Vestfold og Hegna Maskinservice AS fra Notodden.

- Vi skulle egentlig startet arbeidet tidligere, men på grunn av protester mot rivingen av smelteverket ble det noe forsinkelse, sier Ole-Ronny Grimsrud. Arbeidet ble også stanset en kort periode til det ble funnet en løsning på støvproblematikken.

Dette løste Grimsrud og Hegna effektivt ved å bruke en snøkanon som støvbekjemper. I tillegg er blant annet Cat 350'n til Hegna utstyrt med vanningsanlegg på stikka som har en kapasitet på 35 l/min.

Cat og Case

Hegna har to Cat-maskiner på rivningstomta i Odda, en 350 og en 365.

- Vi har en forkjærlighet for store maskiner. Minste graveren vi har er på 50 tonn, sier Trond Hegna. Selskapet har også en Cat 385 og de har verdens største volum-produserte hydrauliske hammer - Atlas Copco 10000 - som veier 10 tonn.

Det er ikke første gangen Trond Hegna er i Odda på riveoppdrag. På begynnelsen av 1980-tallet var selskapet med på rive Norsk Nitride, en fabrikk som produserte aluminium.

Mens Hegna Maskinservice stort sett har holdt seg til Cat-maskiner, har Grimsrud Anlegg stor overvekt av Case i maskinparken.

- Vi har til sammen sju Case-maskiner. Det veldig gode maskiner, sier Grimsrud. Selskapet har kjøpt de fleste maskinene fra England og deler kjøper de blant annet fra Danmark. Grimsrud forteller at om de trenger deler ringer de leverandøren i Danmark og så blir delene levert i Larvik dagen etter. Selskapet handler også deler og utstyr gjennom OTS Trading.

Til rivingen av smelteverket i Odda bruker Grimsrud blant annet en Case CX240B (ca. 32 tonn) og en 988 hjulmaskin, begge med hev-/senkbar hytte.

- Case-maskinene er veldig raske å jobbe med og det er lite problemer med dem. Hjulmaskinen kjøpte vi i 2002 og vi har ikke måttet løsne på en eneste skrue på den på alle disse årene, sier Grimsrud. Bare for å understreke hva han mener om kvaliteten på maskinene.

Sortering

På rivningstomta har de to selskapene fordelt arbeidsoppgavene. Hegna river ned og klipper, mens Grimsrud sorterer. Alt skal gjenvinnes og de er nøye at de forskjellige materialene blir lagt i riktige hauger før bortkjøring.

Rundt om på rivningstomta er det hauger med blant annet jern, kabler, el. motorer, aluminium, syrefast stål, stål, el-skap osv. Vi blir fortalt at det har vært relativt lite asbest på området og det som var er allerede kjørt bort.

Alt av jern sendes til Mo i Rana, mens resten fraktes til Norsk Gjenvinnings anlegg i Drammen.

Ole-Ronny Grimsrud sverger til Case-maskiner. Med hjulmaskinen Case 988 sorterer han materialene i forskjellige hauger før de skal fraktes bort for gjenvinning.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!