Maskinparken består av hovedmaskinen, en Kato HD 823, en Kato 8-tonner, en gammel Daewo 220 som de har fikset opp, to varebiler og en 5 år gammel MAN TGA 26.530 tippbil.

Kristian Seldal og Jarle Seldal trives åpenbart i bransjen og de er spente på utfordringene som venter.

Tettstedet Høle i Sandnes kommune er en idyllisk liten plass inne i Høgsfjorden. Her finner AnleggsMagasinet frem til en anleggsplass hvor det står en knallgul Kato-maskin med logoen Seldal Maskin over hele vektloddet.

En smilende og fornøyd Jarle Seldal møter meg på tomten som skal romme seks hus med åtte boenheter.

Hanomag-tiden

Jarle startet opp som frilanser i 2003 etter han var ferdig på Time Videregående skole hvor han gikk anleggsmaskinførerlinja. Han er vokst opp på gård, men ingen av foreldrene har holdt på med anleggsmaskiner.

Men Jarle og broren Eivind var svært interessert i de gule maskinene som stod langs veien. Da han var 19 år skaffet han seg sin første maskin, en gammel Hanomag.

Den første jobben var på et sandtak, men i 2004 kjøpte han en gammel Kato og startet for seg selv. Broren Eivind hadde kjøpt seg en gammel servicebil fra OK Maskin. De to fant ut at de skulle starte opp sammen, noe som gikk i to år før de så at de ikke ville samme vei.

Vil jobbe med alt

Jarle viste bare to ting, han hadde lyst til å jobbe med alt innen anlegg og kjøre alt. Han var også bestemt på at han ville drive for seg selv, dette var drømmen da han gikk på skolen. Nå følger han drømmen sin og er godt på vei med å bygge opp noe flott.

Øker

I dag består Seldal Maskin av tre personer, Henning Furenes som startet for tre år siden og Kristian Seldal, som ikke er i slekt med Jarle, kom inn for et og et halvt år siden. En fjerdemann starter etter ferien.

- Det er mye å gjøre i Sandnes-området hvor vi stort sett jobber og arbeidsmengden bare øker, forklarer Jarle.

Tre blir til fire

De kjører nå to jobber samtidig og økningen så de komme allerede i fjor da omsetningen doblet seg i forhold til 2010. Tomten de bygger ut for Ryhus på Høle innebærer vann og avløp i tillegg til infrastruktur ellers, et oppdrag til 1,5 millioner kroner. Boligene skal være innflytiningsklare i desember 2013. En stor del av jobben er en 80 meter lang v.a.-grøft som på det meste blir fire meter dyp.

Det er Kristian Seldal og Jarle som foreløpig tar denne jobben. Men like nede i gata holder Henning Furenes på med en hyttetomt, så han kan komme opp og trå til om det trengs. Nå ser Jarle frem til at de snart blir fire i stedet for tre.

- Fire personer blir jo to fine arbeidslag og arbeidsoppgavene går lettere da, forklarer han.

Kato

Hovedmaskinen er en Kato HD 823 som ble kjøpt av Motorsalg for to og et halvt år siden. Maskinparken ellers består av en Kato 8-tonner, en gammel Daewo 220 som de har fikset opp, to varebiler og en 5 år gammel MAN TGA 26.530 tippbil.

Alle tre har tungbillappen så de kan trå til bak rattet når det er nødvendig, men det er mest Henning som kjører. Jarle legger til at den gamle Hanomagen selvsagt også er med i maskinparken, selv om den står mest hjemme.

- Den skal jeg aldri selge, slår han fast med et smil om munnen.

Flinke folk

Om man skal velge å starte opp for seg selv, mener Jarle det avhenger av flere faktorer, men det må i utgangspunktet være behov for mer arbeidskraft i bransjen. I tillegg er han helt avhengig av å finne gode medarbeidere som de han nå har funnet.

De får skryt av at de er flinke til å stå på og dra lasset. Han er ikke opptatt av å vokse seg stor og tenker verken opp eller ned sånn sett.

Gode kunder

I år er det mye og gjøre og Jarle beskriver hverdagen som enormt travel. De har jobbet mye for en av deres hovedkunder, Ryhus, de siste fem årene. Jarle synes det gir mersmak å ha så greie og gode kunder. Markedet for Seldal Maskin har i det siste dreid seg mer mot firmakunder og mindre av opparbeiding av private tomter.

Familie er viktig

Den travle hverdagen på jobben må likevel balanseres med hans bedre halvdel Maylen som driver gården deres med 21 årskyr.

I tillegg har de lille Jostein på tre år. Og som Jarle sier kan han velge mellom å bli bonde eller maskinfører. Han merker en klar forskjell fra tiden før familien kom og til nå.

Det var ikke noe problem med lange dager da, men han mener også det er sunt å ha noe som man må og vil hjem til. For lange dager i en for lang periode kan få de fleste til å gå lei tror han.

- Lange dager med overtid i kombinasjon med familie og gårdsdrift blir nok alltid en utfordring, men det er nok sunt å komme seg hjem og da, kommenterer Jarle.

Ned mot Høgsfjorden holder Henning Furenes på med en hyttetomt for en god kunde. Selv om alle i firmaet kan kjøre tungbil er det Henning som stort sett fører lastebilen. I bakgrunn står deres Kato 8-tonner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!