Tullin Ree & Sønner hadde i fjor tatt ut 205.000 tonn masser her på Kaldberg i Kverneland. Om noen år forventes de å ta ut 500.000 tonn.

Den nye grovknuseren er her bare timer fra å være klar. Den er plassert langt ned i terrenget for å slippe å frakte steinen så høyt opp. Dette vil spare energi, tid og slitasje. Det skal sprenges ut en ¿brønn¿ som skal utstyres med en pumpe for å holde vannet unna.

Maskinfører Oddvard Rosland er meget rutinert bak spakene på sin Cat 330D. Nå ser han frem til økt kapasitet på verket og mindre venting i maskinen.

Henrik Schmidt (t.v.) fra HS Montage i Danmark er leid inn siden Januar i forbindelse med monteringen av nytt verk. Her sitter han sammen med Tommy Høines som beskriver seg selv som firmaets potet. Han trives veldig godt med varierende oppgaver, særlig når han får prøve seg på oppgaver han egentlig ikke kan.

Transportkoordinator Knut Østebø foran sin MAN TGS 25.540 fra 2008. Han har vært med på mye innen transport siden han startet i 1986. Her hos Tullin Ree & Sønner har han kjørt i åtte år.

Tullin Ree & Sønner er gode Cat-kunder, noe som også var illustrert bak på en av firmabilene.

Granitten her på Kverneland skal holde god kvalitet og er godt egnet til bruk i betong, asfalt og mye annet. Råvarene er dermed ettertraktet og kapasiteten må økes

- Aktiviteten er høy og vi ligger nå 18.000 tonn over samme tidspunkt i fjor, forteller Bent Ree.

Han er i dag er daglig leder for de 11 ansatte i Tullin Ree & Sønner og de har levert materialer til betong-, pukk- og grusentreprenører siden Tullin Ree startet firmaet i 1952.

I år kan de dermed feire selskapets 60 års jubileum.

Da bestefaren hans, Tullin Ree, startet opp i 1952, leverte verket sand i mange år, men så gikk det tomt. I dag består produktene hovedsakelig av singel, pukk og sollet jord av høyere kvalitet.

Da AnleggsMagasinet var på besøk var firmaet i ferd med å gjøre klar deres nye grov- og finknuseverk i tillegg til to nye siktestasjoner.

For med stigende etterspørsel gjennom mange år har det ikke holdt å oppgradere det gamle verket, så en nyinvestering måtte til.

Nødvendig investering

Prislappen for nye og brukte deler er så langt oppe i 14 millioner kroner, i tillegg kommer en iherdig innsats fra de ansatte.

Innvesteringen er stor, men nødvendig. Det er også lettere å gjøre dette nå som Veidekke har gått inn med 50 prosent på eiersiden.

Nytt verk

Granitten her på Kverneland skal holde god kvalitet og er godt egnet til bruk i betong, asfalt og mye annet. Råvarene er dermed ettertraktet og kapasiteten må økes. Litt frem i tid skal de også begynne å ta ut sand slik de gjorde tidligere.

Imponerende

I det nye verket blir alle knuserne koblet sammen fra grovknuseren med transportbånd. Så massene slipper å bli behandlet flere ganger. Arbeidet Tullin Ree & Sønner har gjort med innstalleringen av det nye verket er imponerende med en bred fin rampe opp til grovknuseren og fine detaljer med støttemurer og steinlegging.

God gjeng

Selv har Bent bakgrunn fra bilgummibransjen før han tok fagbrev som asfaltør. Deretter ville han forsøke noe annet og han har nå vært med i familiebedriften i 15 år.

- Dette er en veldig god gjeng, de er flinke til å stå på når det trengs, forklarer han.

Rullering

Gjengen får skryt og han forklarer at de består av allsidige folk som kan gjøre mye forskjellig. De kan bytte på å kjøre og produsere og det er i alt fem mann som kan steppe inn som lastebilsjåfører. De gjør en innsats for å rullere på oppgavene for å øke variasjonen og trivselen.

Denne arbeidsfordelingen gjør det også langt enklere med ferieavvikling.

Populær brakke

Vi går inn i spisebrakka for en kopp kaffe og noe attåt. Innredet med et stort kjøkken og en flott sittegruppe har de det godt her. Men det stopper ikke der, for moren til Bent, Marit Ree er sjef for kantinedrift og hun lager og setter frem lunsj hver dag. I tillegg fikser hun overtidsmat de dagene det er aktuelt.

Etter samtale med flere av de ansatte blir jeg ikke overrasket over at dette tiltaket er svært populært.

Kapasiteten øker

I løpet av fjoråret har det blitt tatt ut 205.000 tonn masser med det gamle verket. Med det nye verket skal de i løpet av en femårsperiode klare mellom 400 og 500.000 tonn masse.

Firmaet har to egne dumperbiler med tralle som går kontinuerlig ut med masser til små og store kunder.

Tilbake på Jæren

Sjåfør og maskinfører Jan Grødem er tilbake bak rattet hos Tullin Ree & Sønner etter fire års tilværelse som østfolding. Han jobbet her et år i 2006 og visste at han ville tilbake igjen. Nå kjører han ut masser med sin Volvo FH12 540 fra 2004. Bilen har nå gått 427.000 kilometer og har ikke vist tegn til alderdom eller krangling noen gang.

- Det har vært en veldig god bil, men nå ligger nok en ny bil i kortene. Jeg tenker da på en FH16 600 om vi ikke skal vente på at nye Actros blir klar som anleggsbil da, forklarer Jan.

Han har allerede stiftet bekjentskap med den nye Mercedesen og har fått et godt inntrykk av bilen og det nye gearskiftsystemet. Ny bil kommer antakelig til året, så da blir det spennende å se om det er en stjerne eller Volvo-logo i grillen.

Trivsel og miljø

Hos Tullin Ree & Sønner trives han godt og det har ikke fristet å jobbe for noen av de store entreprenørene på Jæren.

- Det beste med å jobbe her er miljøet i bedriften og at Knut og jeg får styre dagene våre selv, forklarer Jan.

Cat-frelst

I maskinparken til Tullin Ree & Sønner er det klar Cat-dominans. Grunnen til det er en hjullaster faren til Bent, Nils T. Ree, kjøpte i 1980, en Cat 966E. Det blir sagt at Nils kjørte denne i 19.000 timer før han rørte en skrue og slikt settes jo pris på. I tillegg er Caterpillars servicepunkt i Sandnes ikke langt unna, eller som Bent sier det; "like over haugen her".

Sjåfør og maskinfører Jan Grødem trives godt med en hverdag han kan være med å styre selv. I tillegg skryter han av miljøet her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!