Mye hardplast uten at det oppleves generende. Fabrikkmontert radio/cd er ok, men flere vil nok sette pris på usb og bluetooth. Dette kom i 2010 og videreføres i den nye utgaven.

Frank Dunvold vil så gjerne på Pick Up-tronen. - Våre ambisjoner er å bli nummer én, bedyrer han.

Isuzu har i dag virksomhet i over 100 land. Den nye modellen er testet 4 millioner km - 100 ganger rundt jorda.

Planet er 7 cm bredere enn forgjengeren. Også lengden er noe plusset på. Nå er planlengden ved gulv 1552 mm.

Si hva du vil. Vi synes D-Max ser Hel-Max ut.

RSA og Isuzu tilbyr 5 år eller 100 000 kjørte kilometer som garantivilkår.

Økt turbotrykk ved lave motorturtall forbedrer drivstofføkonomien forteller teknisk sjef Pål Kristian Henriksen.

Yes! Frank Dunvold og Steinar Dokken er godt fornøyde. Norge er først i Europa (sammen med England) som har biler på vei.

Dette utstyret er standard på Isuzu D-Max:

  • Radio/CD/Bluetooth 6 høyt.
  • 17" Alu.felger
  • ABS/EBD/ESC
  • 6 Kollisjonsputer
  • Klimaanlegg
  • High grade stoff interiør
  • Cruisekontroll
  • Høyderegulerbart førersete
  • Projektor lys/ tåkelys / kjørelys
  • LED Baklys
  • Skvettlapper foran og bak
  • Varmeseter (fabrikkmontert)
  • Krom speil, dørhåndtak, frontgrill og bakfanger
  • Skinnratt
  • El. Oppvarmede og innfellbare speil

- Vi har iallefall klare ambisjoner om å klare dette, smiler en entusiastisk Frank Dunvold. Han er administrerende direktør ved RSA og norsk importør. Vi har solgt godt av den gamle modellen og lagt på over 20 prosent markedsandel siden den ble lansert i Norge i 2007. - Og da var det egentlig allerede en "gammel" bil, legger han til. D-Max kom nemlig allerede i 2004, men uten importør her til lands, måtte vi vente til RSA fikk agenturet.

Mens Isuzu i 2011 hadde 21 prosent markedsandel med 582 solgte biler, satser de på 25 prosent med over 820 solgte biler i inneværende år. Fremover er målet 1000 solgte enheter årlig.

- Bilen er helt ny, men vi har beholdt den gamle startprisen på 299.900 kroner. Det er i realiteten en solid prisreduksjon, reklamerer direktøren da vi møter ham ved lanseringen av nye D-Max i midten av juni. Og mens andre gjerne har Europalanseringer i mer sydlige strøk, velger Isuzu det motsatte. I Europa var nemlig lanseringen lagt til Torbjørnsrud Hotell på Hadeland.

DNA fra last og anlegg

Pick Up er et machoprodukt. Derom hersker intet tvil blant de lærde. D-Max er ikke noe unntak og det meste er, om ikke veldig overdimensjonert, så iallefall ikke pinglete. Dørhåndtakene er kraftige, dørene er brede, holderne i bilen kan faktisk holde en kaffekopp uten at man må behandle plastholderne som et produkt fra Ming-dynastiet og hjulene har seks bolter istedet for fem. Småting kanskje, men sammen med utbygde hjulbuer, kraftige fangere og røff grill blir helheten slik man forventer at en Pick Up skal se ut.

Litt rundere i kanten for smakens skyld er den dog blitt med årene. Kanskje kan det bidra til bedre NCAP-resultater når den tid kommer. Iallefall har den nye modellen innfelte lykter og mer energiabsorberende panser, noe uheldige fotgjengere vil kunne sette pris på.

Større og bredere

D-Max leveres som tidligere med enten 2- eller 4 dører. 2-dørs utgaven har det man kaller "hidden door", slik at man får grei tilgang til varerommet bak førersetene. Begge har en lengde på 5,295 meter, bredde på 1,86 meter og en høyde på 1,795 meter. Dette er noen centimeter lenger i alle retninger enn den forrige modellen og skal gi bedre stabilitet. Rammen er sterkere og hjulopphenget er nytt - bl.a. er bladfjærene lengere enn før og ligger oppe på akselen bak. Tidligere lå de under.

Firedørs automat bestselger?

Som tidligere kan samtlige Isuzu-utgaver trekke hengere som veier 3000 kg og har en nyttelast på over 1000 kg. Egenvekten er litt høyere enn tidligere. Med alderen har den lagt på seg 30 kg. D-Max er også en av få Pick-Uper som kan leveres med automatgear på alle utgaver og er den eneste med automatgear på 2-dørs med langt plan.

- Vi tror firedørs automat vil bli bestselgeren, forteller salgssjef Steinar Dokken.

Man kan velge mellom 6-gear manuell eller 5-gear automat. Begge kassene er nyutviklede. Kliner man til med automatgear vil dette koste 20.000 blanke kroner. Det tror vi det er verdt.

Sannsynligvis vil mange velge Exlusive-utgaven også. I tillegg til standard-utrustningen (se rammesak) har den også automatisk klimaanlegg, brunt skinninteriør, stigtrinn, alarm, rattbetjent radio og elektrisk innstilling av førerstol. Så lenge prisforskjellen ikke er mer enn 10.000 kroner mer for denne pakken i forhold til standardutgaven, tipper vi mange vil velge dette.

163 hk og 400 Nm

Isuzu produserer motorene selv og kan skilte med over 23 millioner solgte motorer verden over. Med årene har de fått et godt rykte for å være slitesterke og de leverer i tillegg til andre produsenter - også innen anleggsektoren.

Motoren i den neste generasjon D-Max er en nyutviklet 2,5L Twin Turbo dieselmotor med 163 hk og dreiemoment på 400 Nm. (Den gamle modellen med 2,5 liter hadde 280 Nm dreiemoment mens 3-literen med automat hadde 333 Nm.) Utslippene tilfredsstiller naturligvis euro 5 med Co2 utslipp fra 194 gram.

- Den nye motoren har større katalysator, to steg turbo-system (egentlig er det to turboer - en liten og en stor), samtidig som trykket på drivstoffinnsprøytingen er økt og intercooleren er større. Motoren er også mer sentrert enn på tidligere modell.

Ellers leveres D-Max med ABS med bremseassistanse, antispinn samt elektronisk stabilitetskontroll, ESC.

Som barn lekte vi i sandkasse. Det gjør vi fortsatt, men både sandkassa og bilene er blitt dyrere med årene. Med D-Max lekte vi nemlig i et grustak på Jevnaker. Selv om vi naturligvis ikke fikk forsøkt bilen med henger, (Nei - det fristet ikke i grustaket heller) var det lett å kjenne at det er krefter i massevis. Det er enkelt å skifte mellom to- og firehjulsdrift og det var nok mer begrensninger på sjåføren enn på bilen i sandkassa - selv om dette endret seg jo mer vi kjørte.

Førsteinntrykket var bra. Hendler og konsoller sitter der man forventer det og setene er gode. Det er fortsatt mye hardplast i D-Max, men det generer egentlig ikke. Det ser bra ut. Støynivået er naturlig nok mer enn i en personbil, det er stivt å kjøre, men det skal det være.

Målet om å bli nummer én i Norge er ambisiøst. Til det kreves et godt forhandlernett, at ingen konkurrenter kommer med ny bil omtrent samtidig - og at man har et godt produkt til rett pris. Vi skal ikke gå inn i finurlige, subjektive vurderinger av om målet nås, men bare fastslå at Pick Up-markedet ser ut til å være på vei opp etter en nedgang etter 2007. RSA har et forhandlernett på 80 enheter. Om de er sultne nok... vel kanskje?

D-Max har oppvarmede og innfellbare speil som standard.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!