Motoren er på 2,2 liter med 125 eller 150 hestekrefter. 6-trinns manuell og 6-trinns automat er allerede på plass.

Ford Ranger kommer i utstyrsversjonene XL, XLT, Limited og Wildtrack.

Tunga skal være rett i munnen når man forserer våte tømmerstokker med 3 meters ned til bekken. Instruktøren geleider bilene over.

Ford Ranger med Rap Cab og XLT utstyrsnivå. Prisen starter på 318.900 kroner.

Firehjulsdrift kobles inn via en vribryter på konsollen ved gearspaken. Under normale landeveisforhold velger man 2H og det er mulig å skifte til 4H i fart.

Hill Descent Control kan kobles inn i hastigheter under 40 km/t og hjelper bilen å komme ned bratte hellinger på en kontrollert måte.

12 Volts uttak på lasteplanet er praktisk for mange.

Med gatedekk på våt skogbunn ville mange fått problemer, men Ranger klatret seg gjennom både dette og bratte terrengløyper.

Opp fra vanngrava uten noen stor dramatikk.Foto: Bjørn Aslaksen

2,2-literen med 150 hestekrefter viste seg å være sterk og trekkvillig. Foto: Bjørn Aslaksen

Interiøret er ryddig og oversiktlig. Man kjenner igjen Fords formspråk, men det er langt mindre fremtredende enn på for eksempel Focus. Foto: Bjørn Aslaksen

Ford Ranger klarer seg bra i løypa både med automat og manuell. Foto: Bjørn Aslaksen

Plan lengdene er på 231,7 cm på Single Cab, 184.7 cm på Rap Cab (avbildet) og 154,9 cm for Double Cab.

Prisene på nye Ranger strekker seg fra 271.400 til 401.000 kroner.

Vadedybden på 80 cm er klasseledende, men skal man kjøre så dypt bør man unngå å lage så store bølger som dette. Utformingen av luftinntaket gjorde likevel at dette også gikk bra.

På en egen terrengbane og dypt inne i Skogen nord for Fossum Hovedgård ved Skien, har pressen fått stifte bekjentskap med Fords nye Ranger. Dette er en helt ny bil og skal ikke ha en skrue felles med den forrige utgaven i følge Per Netland, salgsdirektør for nyttekjøretøy i Ford Norge.

Tempered kinetic

Bilen har fått Fords "Tempered Kinetic" formspråk, noe som synes best i grillen. Hensynet til det praktiske og de tøffe behovene preger bilen ellers.

En hovedkonkurrent

Ford regner, ikke overraskende, Volkswagen Amarok som Rangers hovedkonkurrent.

Alle pickupene på salgslistene må vel sies å være konkurrenter, selv om Ranger og Amarok er de to mest moderne alternativene nå.

Full bredde

Ford går ut sterkt fra startstreken med alle karosserivarianter, motoralternativer og gearkassealternativer tilgjengelige fra start.

Komfortabelt

Innvendig ser vi klare likhetstrekk med Rangers slektninger, men alle komponenter er mer robust for å tåle en tøff hverdag og ikke minst terrengkjøring.

Setene er gode, langt bedre enn i forgjengeren, likevel må det sies at vi kun har kjørt Ranger i noen timer i terreng og på grusvei så langt.

God respons

Hovedinntrykket er likevel bra og en lett gjenkjennelig positiv Ford-egenskap er den presise og kontante styreresponsen.

På dette punktet gir Ranger et ekstra godt inntrykk.

Australsk

Ford Ranger blir produsert i Silverton i Sør Afrika, men den er utviklet i Australia.

Dette har gjort at Forden nå strekker strikken lengst hva gjelder trekkraft, vadedybde og ikke minst sikkerhet i pickupmarkedet.

Fem stjerner

Ser vi på målene har den vokst i alle retninger og måler nå 536 cm i lengde, 182 i høyde og 185 i bredde. Nye Ranger er foreløpig den eneste pickupen med fem stjerner i Euro NCAP-testen.

Den fikk skryt av god sikkerhet for fotgjengere og for passasjerer i baksetet (double cab). På disse punktene har pickuper slitt med å få gode karakterer tidligere, noe Ranger har forandret på.

2,2 liter

Motoren er den samme som sitter i siste versjon av Transit. En 2,2 liters duratorq diesel som yter enten 125 eller 150 hestekrefter.

Trekkraften er på henholdsvis 330 og 375 Newtonmeter.

Med manuell kasse klarer Rap-Caben med 150-hesteren en aksellerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,8 sekunder.

Automaten trenger 12,4 sekunder for å komme seg opp i motorveitempo. Double Caben trenger noe lenger tid.

Godt inntrykk

Etter vår korte prøvetur gir motoren på 150 hestekrefter et godt inntrykk, den virker sterk og trekkvillig.

Det oppgitte forbruket på blandet kjøring skal ligge på 0.85 liter per mil, i følge Ford.

To sekstrinnskasser

Ranger lanseres både med sekstrinns manuell og seks trinns automat.

Automaten kan for øvrig skilte med å tåle 800 Newtonmeter på inngående drivaksel.

Dette er en god egenskap for mange i bransjen som bruker disse bilene til å dra tunge lass.

Vi kjørte begge gearkassene med 150 hestekrefter og motoren passer bra til begge alternativene.

Vribryter

Firehjulsdrift kobles inn via en vribryter på konsollen ved gearspaken.

Under normale landeveisforhold velger man 2H og det er mulig å skifte til 4H i fart.

Skal man kjøre i terreng bør 4L (firehjulstrekk lavserie) velges, og da må man stoppe og være innom nøytral for at spennet i drivverket skal slippe før tilkobling.

En indikatorlampe blinker i instrumentpanelet på det fremdriftsvalget du velger, så fort det er koblet til, slutter blinkingen og du kan sette i gang.

Det hele fungerer svært enkelt og relativt kjapt.

I terrenget

I terrengløypa klarte Ranger seg bra, bedre enn flere av konkurrentene, i følge offroad-eksperterne som var tilstede. Testen ble kjørt med vanlige gatedekk.

Motoren er sterk og klarer seg bra bare med tomgangskjøring og litt turtall over de vanskeligste hindrene.

Stivere

På skogsveier og grusveier merkes det at Ranger er noe stivere satt opp en for eksempel Amarok, men det er en komfortabel arbeidsplass likevel.

Samtlige av bilene Ford tar inn har firehjulstrekk, men Ranger finnes også i en enkel versjon med bakhjulsdrift, noe i så fall må spesialbestille.

3350 kg

Trenger du å trekke tunge lass har du kommet til riktig pickup. Ranger kan trekke tilhenger med brems som veier opp til 3350 kg, noe som er klasseledende.

Bilene kommer også standard med antisladdsystem for tilhenger. Ranger har nyttelast på 1130 kg.

Vann langt opp på døra

I vanngraven fikk Ranger virkelig gjennomgå. Vi kjørte ut på den dype enden av bassenget noe som gav vann opp til midten på døra.

Innvendig var alt tørt og fint mens jeg kjørte rolig gjennom på lavserie uten å lage så mye bølger, siden bølger kan skvulpe over luftinntaket i motorrommet.

Likevel skal Ranger tåle litt av dettet også på grunn av en smart plassering og utforming av luftinntaket.

Ford har datt det lengste strået hva gjelder vadedybde som er på 80 cm, en typisk egenskap det Austraske markedet setter pris på.

Totrinns ESP

ESP eller antiskrenssystemet til Ranger er delt i to steg. Vanligvis er selvsagt ESP aktivert, men om du trykker på ESP-knappen en gang tillater systemet hjulspinn men ikke skrensing.

Dette er nyttig om man for eksempel trenger mer trekkraft på glatt underlag hvor et vanlig system fjerner trekkraften for å unngå at hjulene slipper. I slike tilfeller har man også mistet mye av fremkommeligheten.

Trykker man på knappen en gang til kobles både antispinn og antisladdsystemet ut.

200 hester

Om få uker er også 3,2 literen på plass. Den har 5 sylindre, 200 hestekrefter og yter 470 Newtonmeter i dreiemoment.

Den kan kombineres med både manuell og automat og Ford regner med å selge en del Wildtrack-versjoner med denne kraftpakken.

Den har 90% av dreiemomentet tilgjengelig fra 1700 til 3500 omdreininger i minuttet.

Ranger med 3,2 liter bruker 10,3 sekunder fra 0 til 100 km/t og toppfarten er den samme som på 2,2 literen, 175 km/t.

Denne starter på 346.200 kroner og har et blandet forbruk på 0,95 liter på mila, i følge Ford.

Prisene

Prisene for billigste Ranger med firehjulstrekk starter på 271.400 kroner og går opp til 401.000 for toppversjonene.

En Ford Ranger med utstyrsnivå XLT, 150 hestekrefter og manuell gearkasse koster 318.000 kroner og man må ut med 329.000 kroner for den samme bilen med automaten.

Som med forrige Ranger kommer det en Mazda-versjon som skal erstatte BT50 basert på denne bilen, men det er foreløpig usikkert når.

Ford regner med å selge mest Double Cab som denne, og Rap Cab. Fordelingen regner de med blir omntrent 50/50.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!