Interiøret er Mercedes-Benz Actros, men emblemet på rattet forteller oss at det er en Sisu vi kjører.

Dumperpåbygget er produsert av den finske påbyggeren Jorpe.

Det er halvannet år siden de første bildene av Sisu Polar ble sluppet. For litt over ett år siden var en av våre kollegaer i TransportMagasinet i Finland og prøvekjørte en førserieversjon av den nye modellen. Juni i fjor ble første Polar levert til en finsk kunde og nylig fikk Elverum Maskin modellen til Norge. Vi tok turen til Elverum for å få litt mer informasjon om Polar i anleggsversjon. Det ble også tid til en liten prøvetur.

Lastebilen Elverum Maskin har tatt inn har dumperpåbygg i Hardox 450 fra finske Jorpe. Akselkonfigurasjonen er drift på de to bakerste akslene, tandemløft, og styring på de to fremste. Den er motorisert med V8-motoren fra Mercedes-Benz som yter 600 hk og har et dreiemoment på 2800 Nm. Gearkassa er den automatiserte Powershift-kassa fra Mercedes-Benz.

Fra Renault til Mercedes-Benz

Som mange sikkert vet så benyttet Sisu Auto tidligere motor, gearkasser og førerhyttet fra Renault. Førerhuset var Renault Premium, mens motoren bestod av Volvo/Renault-motorer med 13 liters motorvolum. På gearkassesiden kunne kundene velge mellom I-shift, eller Fuller usynkroniserte gearkasser.

I den tøffe økonomiske tiden som hele den europeiske lastebilbransjen har vært igjennom, samlet Sisu krefter. For det første har eierforholdet blitt endret i forbindelse med en "management buyout", slik at selskapet i dag eies av tre privatpersoner, for det andre har de funnet seg en ny leverandør. De finske tømmerbileierne vil nemlig ha motorer rundt 600 hk, det kunne ikke Sisu levere etter at Cat sluttet å levere motorer.

For en stund tilbake inngikk finnene en leveranseavtale med tyske Daimler. Dermed utstyres Sisus lastebiler med førerhus fra Mercedes-Benz Actros, og V6- og V8-motorer fra samme leverandør. På motorsiden kan Sisu Polar leveres med V6-motor på 480 hk og 2300 Nm, og V8-motorer på 550 og 600 hk med dreiemoment på henholdsvis 2600 og 2800 Nm.

Når det gjelder gearkasser kan man velge mellom halvautomatiske Telligent-kasse, helautomatisert Powershift-kasse, eller manuell usynkronisert Fuller-kasse. Sistnevnte omtales ofte som en kasse for sjåfører, ikke operatører og mange tømmerbilsjåfører i Finland bruker denne.

Resten er det fortsatt Sisu som står for. Den solide rammekonstruksjonen, de unike løsningene som løftbar tandemaksling, og alt det andre som gjør Sisu unik. Sisu kan kort oppsummeres som en lastebil for de som trenger mange akslinger og mye hydraulikk.

Fortsatt satser den lille finske lastebilprodusenten på ferdigbygde produkter fra fabrikk. Det betyr at kundene kan velge mellom Sisu Timber (tømmer), Sisu Crane (kran), Sisu Rock (anlegg) og Sisu Works (veivesenbil).

Prøvetur

Hvordan opplevde vi så vår lille prøvekjøring av den Sisu Polar? Joda, den gode Sisu-følelsen er absolutt på plass i det tyskproduserte førerhuset, og med Sisu-emblem i rattet og i fronten følte vi oss ganske så stolte der vi kjørte rundt på småveier i Elverums-traktene.

Det som overrasket oss mest var hvor smidig lastebilen er. Med en akselavstand på 4,45 meter skulle man tro at det trengs god plass for å komme seg rundt. Men med to styrende aksler og tandemløft, trengs ikke stort mer plass enn man trenger til en to-akslet bil.

På vår lille prøvetur kjørte vi både med løft på andre og siste aksel, bare løft bak og med alle hjul i bakken. I sistnevnte stilling gikk Sisuen som på skinner, men også med løft på andre styrende og bakerste, var lastebilen stødig å kjøre, selv på veier med dårlig standard.

Sisu Polar hadde norsk premiere på Transport 2011.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!