Blant de momenter som den finske juryen har vektlagt er at Sisu Polar er bygget for nordiske forhold, at den har tatt i bruk moderne teknologi tilpasset lokale forhold, og at chassis og aksler er robuste og passer til krevende veier.

I jungelen av mer eller mindre kompetente juryer finner man det meste. Car of the Year, Van of the Year, Pickup of the Year, Bus of the Year, Coach of the Year og Truck of the Year, er bare et lite utvalg av de mest kjente innen vår bransje.

I tillegg finnes det en rekke utmerkelser på enkelte lands nasjonale plan. Etter sigende skal det på kontinentet også finnes "Sponge of the Year" (Årets Svamp) som tildeles den personbilen som er lettest å håndvaske!

Ikke IAA?

Da meldingen om at Sisu Polar hadde blitt "Truck of the Year" hevet jeg øyenbrynene en smule. Ikke nødvendigvis fordi det nettopp gjaldt Sisu, neida det er en lastebilmodell jeg har stor sans for og som med sitt unike system for løft av tandemaksel og sin bunnsolide kvalitet ville vært en bedre kandidat til denne tittelen enn mange andre som har vunnet opp gjennom årene.

Årsaken til de hevede øyenbrynene var derimot at vinneren allerede nå slapp ut av sekken. Det bruker jo den selvoppnevnte juryen å gjøre et kjempenummer ut av på IAA-messa som går av stabelen til høsten. Men så viser det seg altså at det er (nok en) lokal jury som har funnet det for godt å utnevne en vinner i kategorien, denne gangen "T ruck of the Year 2012 in Finland".

Klar til bruk fra fabrikk

Det er det finske lastebilbladet "Auto, tekniikka ja kuljetus" som har plukket ut juryen og de har blant annet uttalt at Sisu Polar bidrar til nasjonal kompetanse innen bilfag, helt opp til universitetsnivå.

Blant de momenter som den finske juryen har vektlagt er at Sisu Polar er bygget for nordiske forhold, at den har tatt i bruk moderne teknologi tilpasset lokale forhold, og at chassis og aksler er robuste og passer til krevende veier. Et annet moment som har vært viktig er at en lastebil fra Sisu er klar til bruk i det den forlater fabrikken. Dette med ferdigbygde lastebiler, såkalt konseptbiler, var det faktisk Sisu som var først ute med allerede på 50-tallet.

TransportMagasinet som jurymedlem - men ikke lenge...

Det mange kanskje ikke vet er at undertegnede også har vært innom et juryoppdrag. Da jeg overtok redaktøransvaret i TransportMagasinet var bladet norsk jurymedlem i Bus and Coach of the Year. Etter et bussarrangement hos Mercedes-Benz delte jeg bil med en engelskmann, på vei ut til flyplassen. Han fortalte meg at han var britisk medlem av den samme bussjuryen og at Mercedes-arrangementet var det beste han hadde vært på så langt i sin karriere. Jeg spurte om hvorfor?

-Dette arrangementet gikk på lukket bane så jeg fikk lov til å kjøre buss. Jeg har nemlig ikke bussførerkort, forklarte det britiske jurymedlemmet.

Da jeg kom hjem meldte jeg meg ut av juryen!

Det er det finske lastebilbladet "Auto, tekniikka ja kuljetus" som har plukket ut juryen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!