Scania hadde med seg 13 lastebiler, både for landevei og for anleggskjøring. Volkswagen bidro med hele 22 varebiler og Nasta kom med 10 anleggsmaskiner.

Servicemekaniker i Nasta, Steinar Bøe har med sine 41 år i bransjen god erfaring bak spakene. Her viser han nye Hitachi ZX250LC-5, en maskin han mener er merkbart bedre å kjøre. Med mer presist aggregat og sving. Førerstolen er levert av Grammer og skal være ekstra komfortabel.

Kjetil Tveiten er teknisk sjef for Bell-dumperne hos Nasta. Bak han står en Bell B40D rammestyrt dumper. Den tilbyr fullfjøret komfort, automatgear, speed control og auto tip.

AnleggsMagasinet fikk teste Volkswagen Transporter Rockton i ravinen. Undertegnede medgir at det er en noe spesiell følelse å kjøre offroad med en Transporter.

Dumperbilene G 480 6x4 HHZ og G 480 8x4 HHZ er tatt ut som demobiler og kunne for første gang, på norsk jord, prøves av kundene.

Tom Ola Bjerkestuen hos Norsk Scania kunne for åttende gang konstantere et vellykket Test & Drive-opplegg i grustaket til Kolo Veidekke ved Gardermoen.

650 besøkende

Fra den 16. til 27. april har besøkende hatt muligheten til å se på, ta på og prøvekjøre 45 biler og maskiner fra Scania, Volkswagen Nyttekjøretøy og Nasta.

- Opplegget har vært vellykket med omtrent 650 besøkende, noe som er godt over det vi hadde estimert med, forklarer Tom Ola Bjerkestuen.

Les også:

Test & Drive 2010.

Test & Drive 2011.

To stjerner

Scania kunne tilby 13 forskjellige lastebiler og vogntog for prøvekjøring hvor stjernene i showet var deres nye Off-Road serie.

Dumperbilene G 480 6x4 HHZ og G 480 8x4 HHZ er tatt ut som demobiler og kunne for første gang, på norsk jord, prøves av kundene.

I alt er det levert omtrent 10 slike biler i Norge, men flere vil bli levert i løpet av april.

Uten AdBlue

G 480 leverer 2500 Newtonmeter, noe som burde holde for mange. Disse motorene er uten AdBlue, noe som også settes pris på av flere. Scania har tro på G 480 som fireakslet anleggsbil siden de går som singelbiler, dessuten holder det med 480 hestekrefter på 34 tonn.

Terrengkjøretøy

Støtfangeren stikker 80 millimeter lenger ut enn den forrige versjonen for å beskytte hytta mot støt.

Frigangsvinkelen er på 25 grader, som sammen med rampevinkelen og frigangsvinkelen bak gjør at kjøretøyet klassifiseres som et terrengkjøretøy.

Dermed blir det unntatt fra kravet om underkjøringsbeskyttelse.

Les saken om nye P- og G-serien her.

Nastas første Test & Drive

Nasta hadde i år fått forespørsel om å være med på Test & Drive etter at Hesselberg måtte melde avbud.

De grep sjansen og tok med seg ti forskjellige maskiner og en mengde flinke folk for å vise blant annet nyheten Hitachi ZX250LC-5 og dumperen Bell B40D.

Tre pumper

Den nye beltegraveren i Hitachis 5-serie. Den har fått tre pumper, noe som gjør at den er sterkere og svinger mer jevnt også under operasjon med frontutstyret. I tillegg til miljøforbedringene har EPA IT4-Isuzu-motoren fått en rekke produktforbedringer.

Les om Hitachis ZH200 Hybrid fra Intermat 2012 her.

Eu-hytte

Markedet i Europa og Asia har som tradisjon å verdsette forskjellige egenskaper.

Forbedringene i førerhytta er nå et resultat av tilbakemeldinger fra kunder rundt om i EU.

Det er også et resultat av at Hitachis sjefsdesigner bosatte seg i Europa i tre og et halvt år for å finne ut hva markedet her ville ha.

All time high

Volkswagens nyttekjøretøyavdeling var nok en gang med og i år kunne de dessuten slå i bordet med tidenes beste resultat fra fabrikken.

Økningen er på 7,9 prosent. I Norge har de nå en markedsandel på 33 prosent og for å sette ting i perspektiv ligger Caddy bare 50 biler bak deres egen Golf på registreringsstatistikken.

Caddy er altså Norges nest mest solgte bil.

Beste første kvartal noen gang for VW Nyttekjøretøy.

Rockton og automat

Under Test & Drive viste de frem hele nyttekjøretøyutvalget med en del ekstra godbiter som Transporter Rockton og Amarok med 180 hestekrefter og 8-trinns automat.

I tillegg kunne vi stifte bekjentskap med en ArcticTrucks-versjon av Amarok.

I år var det Nasta som bidro med anleggsmaskiner og knalloransje maskiner gjorde seg bra i grustaket. Her laster Hitachi ZW370 opp en Bell B40D.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!