Her arbeides det i utløpet til Skibjørnneset kraftstasjonen i Flakstad Kommune. De befinner seg flere meter under havnivået som presser på noen meter bak. Ørjan Magnussen er nede og slår av en prat med Odd Knutsen, Petter Long og Knut Johnny Lorentzen.

Heidi Johansen og Dag Reidar Mørch holder styr på kontoret. Selskapet vil snart bli miljøsertifisert gjennom den nasjonale sertifiseringsordningen Miljøfyrtårn. Selv om det krever en del, ser de fordelene både med miljøet og signaleffekten dette kan gi.

Et stykke inne i fjellet i Flakstad Kommune ligger Skibjørnneset Kraftstasjon. Her er de i ferd med å fjerne den gamle turbinen som ga kraft til hele Lofoten da den ble tatt i bruk i 1956. Medeier og anleggsleder i TMS, Marius Lindgaard, kontrollerer at alt går etter planen.

Grunnleggeren Thore og daglig leder Ørjan Magnussen foran den motivlakkerte Gjerstad-skuffa som står på deres nye PC350. Foto: TMS

En sølvfarget PC210LC står parkert utenfor Skibjørnneset Kraftstasjon. Noen meter under havnivået inne i fjellet arbeider TMS blant annet i utløpet til kraftstasjonen. De er lar seg ikke skremme av litt spesielle og krevende oppdrag. Dessuten gir det mulighet for å arbeide innendørs gjennom vintersesongen.

Fakta om Thore Magnussen & Sønn AS:

Ligger i Bøstad i Lofoten

Omsetting (med datterselskap) på 65 millioner kr

36 ansatte

16 beltegravere

7 lastebiler

7 tilhengere

15 varebiler

2 hjullastere

3 traktorer

1 sorteringsverk

1 knuseverk

Er fullverdig representant for Cramo

Bygget ny vaskehall i 2011

Berit:

Den siste stormen Berit begynner å gjøre seg merkbar i etterspørselen. Det er først nå mange begynner å få svar fra naturskadefondet. TMS kommer til å ta maskindelen på en del slike jobber.

Thore Magnussen & Sønn AS ble startet opp med en traktor og en lastebil i 1960. I dag har de 36 ansatte og en stor og moderne maskinpark.

Beste noensinne

Ørjan Magnussen har vært daglig leder siden 1995 og nå prater han om en vinter som har vært den beste noensinne.

Store oppdrag og fullt trøkk for hele bedriften er oppsummeringen han gir av vinteren til AnleggsMagasinet.

Sølvbedriften

Thore Magnussen & Sønn (TMS) har i mange år kjøpt kun sølvfargede lastebiler og varebiler.

Da de nylig gikk til innkjøp av fire nye Komatsu-gravere, ble disse spesialbestilt i sølv. Dette fikk selvsagt en del oppmerksomhet.

Belønning

Mange spør seg hvorfor og forklaringen er enkel. Med gode resultater fra 2011 var det på tide å belønne de ansatte med noe nytt utstyr.

Da skulle også maskinene matche lastebiler og varebiler, dermed ble de bestilt i sølv.

Legger ære i det

Det koster en del ekstra, men er verdt det. Hver maskinfører har egen maskin og hver sjåfør har egen bil.

- Får de sin egen maskin ser vi at de tar mye bedre vare på den, det legges litt ære i det, det samme gjelder lastebilene og varebilene, forklarer Ørjan Magnussen.

Bonus og miljø

Et godt 2011 ga 12 prosent på bunnlinja, det skal samtidig sies at 15 prosent av overskuddet deles ut som bonus til samtlige ansatte.

Ørjan tror de har fått til et godt miljø og en moral hvor alle er inneforstått med at tap eller ekstrautgifter trekkes direkte fra bunnlinja og dermed alle sin bonus.

- Alt utgjør noe på bunnlinja, blir en spade til 400 kroner glemt igjen i en grøft, blir jo overskuddet tilsvarende redusert, forklarer han.

Suksessformel

At dette er en viktig del av suksessformelen er klart og det virker som om hele firmaet har en forståelse for dette.

Et godt miljø kommer ikke sånn helt av seg selv, men trivselen sies å være høy og med et lavt gjennomtrekk har Ørjan en stabil og kompetanserik arbeidsflokk.

Det anslås at 8 av 10 lærlinger blir værende i bedriften etter lærlingperioden.

Maskintransport

Samtidig med at anleggsdelen går for fullt har TMS økende oppdrag innen maskintransport hvor de i dag har to kombibiler som stadig er sørover med utstyr.

En av fordelene er at TMS som oftest har last begge veier, noe som ikke alltid er en selvfølge innen maskintransport.

- Vi er jo nordlendinger og får til å laste det meste, smiler Ørjan.

komunalteknisk

TMS har mange oppdrag av kommunalteknisk art med V.A. og vei-oppdrag.

En av de større kundene er Statens Vegvesen. Fire biler går på funksjonskontrakter for Moskenes kommune og Statens Vegvesen.

En jobb til 18 millioner kroner på Andenes er i full gang og det skal skiftes drenering og V.A. gjennom hovedgaten. Oppdrag som dette utgjør trygge inntekstskilder for firmaet.

Ikke lettskremte

Det skal nemlig sies at Ørjan og gjengen ikke lar seg skremme så lett av langt mer spesielle jobber.

Noe undertegnede fikk se et eksempel på under et besøk i Skibjørnneset Kraftstasjon i Flakstad kommune.

Oppdragsgiveren Lofotkraft skal modernisere stasjonen og TMS skal blant annet fjerne gammelt utstyr inne i fjellet.

Det medfører å skjære bort en gammel kraftturbin før en liten graver skal heises ned gjennom gulvet for å fjerne restene og klargjøre for ny turbin.

Tur for alle

TMS byr på tre sosiale øvelser i året for alle ansatte. Som eksempel får alle en messetur dekket, i år går turen til Vei og Anlegg i mai.

Det arrangeres også et Lofot-cruise med en innleid båt og det arrangeres verkstedfest med dekket langbord.

- Det er klart at slike ting koster penger, men da jeg spurte de ansatte om de heller ville ha pengene fordelt på deres årlige bonuser, var svaret klart nei, avslutter Ørjan Magnussen med.

Å arbeide i Lofoten har mange fordeler. En av dem er utvilsomt utsikten. Dette er i forbindelse med en jobb for Valberg Vannverk i Vestvågøy kommune. Foto: TMS

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!