Legging av store motorveier og områder som flyplasser er de mest vanlige bruksområdene for en feeder som Vögele MT 3000-2 Offset.

Det er standard med to førerseter slik at ved krevende legging kan en mann utelukkende fokusere på mateprosessen med asfalt overført fra lastebil, mens den andre tar over driften av matebåndet

Den kan dermed kjøres på et annet nivå enn utleggeren forklarer Vögele i en pressemelding.

Matebåndet som er 1,1 meter bredt kan altså svinges til venstre og høyre med rundt 55 grader i tillegg til at det kan senkes eller heves med opptil 23 grader.

Annet nivå

Poenget er at mating da kan foregå av utleggeren fra siden ved for eksempel mating over en midtdeler eller en sykkelsti som ligger på et annet nivå.

Offset-materen kan også levere materialer som grus og resirkulert materiale.

Uten skjøter

Båndet skal være spesielt holdbart fordi det er produsert industrielt, noe som vil si uten skjøter.

60 sekunder

Uavbrutt mating til utleggeren er avgjørende for et godt resultat, særlig om den skal mate store mengder til en eller flere utleggere.

Materen tømmer en 25-tonns lastebil på 60 sekunder og materens trau kan romme opptil åtte tonn materiale.

1200 tonn

Matebåndet har en kapasitet på opptil 1200 tonn materiale i timen.

Store jobber

Legging av store motorveier, områder som f.eks. flyplasser er de mest vanlige bruksområdene for en feeder.

For legging "varmt i varmt" med to asfaltutleggere, er den nye Vögele MT3000-2 Offset skreddersydd.

Også små

Men som nevnt kan den også være svært hendig ved legging av gang- og sykkelveier.

Takket være sitt svingbare matebånd, kan feederen kjøre komfortabelt på hovedveien, samtidig som den mater en kompaktutlegger på et annet nivå.

In-ine

Også ved "InLine Pave"legging, kan Vögele MT 3000-2 Offset feeder mate to asfaltutleggere uten problemer for bindelag- og slitelagsdekker.

Takket være sitt svingbare matebånd, kan feederen kjøre komfortabelt på hovedveien, samtidig som den mater en kompaktutlegger på et annet nivå.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!