Caterpillar lanserte i mars deres nye tipptruck Cat 777G i klassen under 100 tonns nyttelast. Den erstatter 777F og skal angivelig produsere mer til et lavere forbruk.

Dreiemomentet er økt med syv prosent og den har et nytt gearsystem som ytterligere skal øke effektiviteten.

Punktene sikkerhet, komfort og vedlikehold er også forbedret. Object Detection, som er standard, bruker radar, displayer og kameraer for å minske sjansene for å kjøre på noe.

96,4 tonns nyttelast

Totalvekten er på 164,6 tonn og nyttelasten er på 96,4 tonn.

Motoren er en Cat C32 på 916 hestekrefter som gir den en toppfart på 66 km/t.

Tomgangskutt

Kunden velger selv om han vil bruke finessene tomgangs-kutting og fartsbegrensning for å redusere drivstofforbruket.

Uansett skal den være mer stillegående og slippe ut mindre enn sin forgjenger.

Cat 777G har utslippsklasse EPA Tier 4 som trer i kraft to år fram i tid.

Modellserien Cat 777 ble introdusert i 1977 og har siden den gang vært en arbeidshest i gruvedrift og større masseforflytningsprosjekter verden rundt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!