Ingen vil tape på å prøve en Iveco, mener Leif Arne Martinsen i Tromsø

Drømmen er å selge så mye Iveco at vi har nok arbeid til vårt eget verksted.

Verkstedet på Langnes har flytårnet som nærmeste nabo. Tilgangen til reservedeler som kommer med fly fra Ulm i Tyskland skulle derfor være så god man kan få den.

Ifølge Martinsen er det ikke hver dag det kommer Ivecodeler nordover.

- For å si det slik så må vi skru på alle slags bilmerker for å få nok å drive med. Vi har levert flere Iveco Trakker i anleggsmarkedet her i Tromsø og det er biler som går i sorg og glede. I ettertid har jeg lært meg at hvis jeg ikke tjener noen tusenlapper på salget, så kan jeg antakelig se langt etter noe særlig fortjeneste på den bilen. Ettermarkedet er magert, for å si det som det er.

Den typiske Ivecokunden er ifølge Martinsen en økonomisk bevisst bileier.

Og en bileier som kanskje tenker litt annerledes enn den typiske Scania- og Volvoeier.

- Det var nok en terskel for en bileier å tørre å prøve Iveco for noen år siden, men det er jo alltid sånn at når snøballen begynner å rulle, så skjer det noe.

Da en entreprenør kjøpte Trakker her i Tromsø, så er ikke miljøet større enn av dette prates om og nestemann dukker opp og vil ha tilbud, sier han.

I dag er det tre store entreprenører i Tromsø som har investert i Iveco Trakker de siste årene. To av dem har to hver og tilbakemeldingene er utelukkende positive.

Litt å gjøre

Iveco i Tromsø har størst salg på distribusjon.

- Vi har hatt en jevn økning i salget av biler fra 3,5 til 15 tonn. Blant annet har de siste leveringene til lokale kraftselskap vært en suksess. Iveco Daily 70C kan brukes til det meste og har god tonnasje til å være så liten. Det har vært en kjempebil å få inn i systemet.

Den senere tiden har også det tyngste segmentet løsnet litt, spesielt på anlegg.

Martinsen ser på dette markedet med stor spenning i tiden som kommer og mener Iveco har et knallprodukt i Trakker.

Tørre å prøve

Men hvordan selger han inn et produkt som mange kanskje er skeptiske til å prøve i utgangspunktet?

- Jeg skulle ønske at bileiere som har flere biler i stallen, kanskje kunne våge å prøve en Iveco også. Jeg tror garantert at de ikke ville tape noen ting på om en av bilene var Iveco. Kunder som har prøvd sier i ettertid at det var en meget fornuftig beslutning de tok. Det gir meg en god følelse, sier Martinsen.

Ting tyder på at han er på rett vei. I fjor solgte han fire biler over 20 tonn. For fem år siden ville det vært utenkelig.

- Jeg tror årsaken er at noen tør å prøve og at dermed andre brukere igjen ser at dette kanskje ikke er så dumt og blir nysgjerrig. Markedsføringsbiten hos Iveco kjenner vi jo til. Den er ikke spesielt stor i Norge og fagbladene skriver heller ikke så mye om oss, så kunder som snakker med hverandre er veldig viktig for oss, avslutter han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!