Asle Amundsen (t.v.) og Tore Ommedal har fått bilen slik de vil ha den, etter en lang og kreativ prosess.

Tore Ommedal er fornøyd med resultatet. ¿ At Volvo hadde en selger som tente på ideen vår var avgjørende for bilvalget, sier han.

Sjåfør Asle Amundsen og arbeidsleder Tore Ommedal er så langt godt fornøyd med investeringen. Bilen har blitt som de hadde tenkt.

- Vi har flere såkalte kombibiler fra tidligere og med et såpass lite firma som vårt er det en fordel med fleksible løsninger. En kombibil for oss betyr svingskive, tippsemi, maskintralle og mulighet for å sette på kasse på bilen, sier Ommedal.

Erfaringsmessig klarer ikke Rano Anlegg å sysselsette alle bilene gjennom vinterhalvåret. For å bøte på dette var det derfor et krav da bilen ble bestilt at svingskivehøyden måtte ned på et nivå som også gjorde det mulig å trekke eurotraller uten å bli for høy. En tradisjonell kombibil med svingskive blir fort 20 centimeter høyere enn en tradisjonell trekkvogn.

Vinn-vinn

- Flere leverandører var inne i bildet, men vi endte opp med Volvo og en selger som viste stor interesse for å finne en løsning. Det ble avgjørende for oss.

Løsningen besto i å bygge om en konseptbil og bytte ut tradisjonell tippramme med LAXO-påbygg, slik at vi kan sette fra oss hele tipprammen og rygge på svingskiveramme når vi ønsker det.

Så lenge hele tipprammen nå blir tatt av, senkes også svingskivehøyden. En vinn-vinn situasjon for oss. Med denne svingskivehøyden trekker vi det meste, forsikrer Amundsen.

Bilen kom til Spjelkavik i november i fjor. Siden har den stort sett gått som semi.

- Vi har stort sett en trekkvogn som går med semi hele tiden, men vi kommer av og til i situasjoner der vi trenger små biler med kasse og da kan vi ikke godt parkere denne. Til det er bedriften vår for liten, sier sjåføren.

Beholder eksosvarmen

Rano Anlegg disponerer i dag to kombibiler, en krokløft med henger og en tippbil.

På den nyeste investeringen finner vi også en del finesser som kunden har tenkt ut og fått utført lokalt, hos TK Mek på Sjøholt.

Blant annet har man klart å beholde eksosvarmen i kassa, når den er i bruk.

En snabel fra forkant av tippkassa legger seg da ned på en "skorstein" bak hytteveggen. Sunnmøringene har også montert surrefester på utsiden av tippkassene for å sikre annen last enn sand og stein.

Sjåføren har vært involvert i prosjektet siden første dag og setter stor pris på tilliten.

- Han skal jo bruke denne arbeidsplassen i fem-seks år, så det betyr mye for oss at han er involvert. Det er jo sjåføren som er brukeren og sitter med kompetansen, avslutter Ommedal.

Konseptbilen fra Volvo ble bygget om for å matche alle kundens ønsker. Ved å velge konseptbil fikk den blant annet større dieseltank.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!